lördag 27 februari 2016

Kiss of Death: Rachel Caine

Kiss of Death: The Morganville Vampires
Bild lånad från adlibris,
finns även på bokus
Kiss of Death är den åttonde boken om den lilla universitetsstaden Morganville där invånarnas liv i stora drag regleras av vampyrer. Våra huvudpersoner Claire, Eve, Shane och Micheal får, under vissa villkor och med kvarvarande familjemedlemmar som gisslan, lov att lämna Morganville under ett par veckor. Låter som uppstarten för en trevlig roadtrip, men deras förkläde är inget kul alls och när han tvingar dem att stanna till i en liten håla gör de sig raskt osams med invånarna där och det dröjer inte länge förrän en av dem arresteras för mord. Det här är dock bara en liten parantes, den egentliga tråden är en samling sjuka vampyrer i nästa stad de kommer till, något som lite långsökt länkas till Morganville.

Tankar: Det här är snabblästa böcker och trots ett uppehåll på mer än ett och ett halvt år från föregående del så är det inga problem att komma in i handlingen igen. Det är tyvärr också ganska substanslöst. Visst är det charmiga karaktärer (till viss del, stör mig konstant på Claire) som utvecklas genom böckerna och visst finns det en större storyarch genom böckerna, men det känns ändå ganska blaha och trots all action så tycker jag det blir segt. Det spelar ingen roll hur många motståndare de har eller att deras enda försvar är en simpel blyertspenna, man vet vid det här laget att Caine aldrig hotar sina karaktärers liv på riktigt och därmed blir det heller inte vidare spännande.

Jag funderade på att plöja igenom resten av serien bara för att få det gjort, men när jag insåg jag bara kommit halvvägs googlade jag på prov fram handlingen i resterande böcker och det jag läste gjorde mig inte vidare sugen på att läsa vidare. Så med all sannolikhet var det här den sista boken om Morganville för mig. Hade man varit lite smartare än vad jag är så kanske det dryga 20 månader långa uppehållet mellan bok 7 och 8 hade gett mig en ledtråd till hur jag egentligen känner för serien nu för tiden... Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är en dålig serie, jag var väldigt glad när jag började läsa den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)