torsdag 18 februari 2016

Legend: Marie Lu

Legend
Bild lånad från adlibris,
finns dessutom bokus
och översatt till svenska.
Legend är första av tre delar och utspelar sig i Republiken, en del av ett framtida splittrat Usa där Republiken och Kolonierna har ett sedan länge pågående krig. Det är ett toppstyrt samhälle där den käre ledaren är ett obligatoriskt tavelval i varje hem. Alla tioåringar prövas med avseende på fysik och intelligens - de bästa får så småningom gå på ett elituniversitet, de medelmåttiga blir arbetare och de sämsta tas från sina föräldrar och kommer aldrig mer hem. I boken får man följa femtonåringarna Day och June.

Day kommer ursprungligen från ett av slumområdena och lyckades efter en katastrofal prövning fly från myndigheterna. Han är nu en av Republikens mest eftersökta brottslingar. June är en republiktrogen toppelev på ett av prestigeuniversiteten och har fått hoppa över årskurser eftersom hon är ovanligt intelligent. När Day gör ett misslyckat tillslag mot ett sjukhus så råkar Junes storebror komma i vägen och June får i uppdrag att försöka spåra sin brors mördare.

Tankar: En fartfylld bok som var svår att lägga ner trots att den är väl förutsägbar. Jag gillar båda huvudpersonerna, de är trevliga rakryggade ungdomar, men inte vidare trovärdiga - båda är ovanligt intelligenta, har ovanligt stor fysisk förmåga, är ovanligt observanta och ser ovanligt bra ut. Kanske inte världens bästa författarval att ha två så lika karaktärer... Men det är inte dumt att få se samhället från två personer med så olika bakgrund och lojaliteter. Dessvärre är insta-love en av ingredienserna, jag tycker bättre om när jag får vänta på det. En del av kringkaraktärerna har intressanta drag, men de kändes ganska endimensionella.

Världsbygget är intressant och Lu skriver så man ser de rivningsfärdiga kåkarna framför sig. Jag gillar idén med ett splittrat Usa och hur det förstås att en klimatförändring är grund till det. Jag gillar ännu mer hur klimatförändringen fortfarande är en faktor i samhället med höga vattennivåer och orkanvarningar. Men jag hade velat veta mer, det finns en del luckor - som hur man lyckats få historian om ländernas gemensamma förflutna att bli nästan totalt bortglömd på vad som verkar vara relativt kort tid.

Aktionscenerna är bra, hade gärna sett dem filmatiserade :) Tråden med de årliga pesterna duger gott och är ganska djävulsk, men jag hade svårt att köpa att knappt färdigutbildade June får så gott som fria händer att fånga Day på egen hand. Ser trots alla mina invändningar fram emot att läsa vidare i serien.

2 kommentarer:

  1. Tyckte överlag att denna serie var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar serien! Det fanns en del logiska luckor som jag störde mig på, men oftast var det så händelserikt att jag inte hängde upp mig några längre stunder :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)