Det har blivit en tradition för mig att i början av varje sommar läsa något av Charlaine Harris, och i år var det dags för ett återbesök i den lilla staden Lawrencetown, Georgia, där
Aurora Teagarden håller hus. När serien startar arbetar hon som bibliotekarie och ganska snart in i boken blir hon riktigt begeistrad för att hon har en dejt, något som tydligen inte varit alltför vanligt den senaste tiden (jag återkommer till varför jag tycker det här är viktigt...).
Den första boken heter
Real Murders. Titeln kommer från en liten Real Crime-club som Aurora och några av stadens invånare har. Där tittar de närmare på gamla mord och diskuterar om rätt mördare blivit dömd, vilket motivet kan ha varit etcetera. Så hittas en av medlemmarna död och detaljerna är oroväckande lika det aktuella mordfallet de ska diskutera. Och det slutar inte där, medlemmarna drabbas om och om igen av händelser som verkar spela på gamla fall. Aurora och nye pojkvännen har sina teorier och börjar snoka runt.
Sedan följer 2.
A Bone to Pick, 3.
Three Bedrooms, One Corpse, 4.
The Julius House, och 5.
Dead over Heels och mönstret fortsätter i samma spår. Det händer något och Aurora funderar och undersöker och ganska ofta blir det så småningom farligt. Det hela blandas med mycket vardagsliv där det städas, köps kläder och äts så att böckerna blir lite småputtriga och långsamma (utan att vara sega) och sedan brakar någon intensiv händelseutveckling lös. Det är också en hel del dejtande vilket stör lite. Inte i sak, men för att det var så otroligt att hon hade en dejt i första boken, men efter det verkar dammflödet ha lossnat och pojkvänner och potentiella friare står mer eller mindre i kö och vissa (märk pluralformen) tar steget ut till ren stalker. Hmm... Men överlag är jag nöjd med böckerna så här långt.
Men så kommer sjätte boken,
A Fool and his Honey, där makens niece kommer på oväntat besök med sin lika oväntade bebis. Inget större problem förrän Aurora och maken kommer hem från en bjudning och upptäcker att niecen är spårlöst borta, att det ligger en död man i deras trapp och att bebisen är kvar. Sedan följer ett nästan oavbrutet gnäll från Aurora där hon tycker synd om sig själv och där hon utvecklar en obehagligt fördömande syn på andras beteende. Över loppet av ett par hundra sidor genomgår hon en total förvandling från gladlynt och naiv, men lite lillgammal 30-åring till självömkande rättfärdig kärring (fortfarande 30 år dock, men hittar inget bättre ord). Att boken får en väldigt dramatisk upplösning räcker inte för mig när det känns som att jag just har läst 200 sidor oavbrutet gnäll. Sidohistorian som inte alls hör ihop med den större bilden gör det inte bättre.
Bok nummer 7.
Last Scene Alive och 8.
Poppy Done to Death fortsätter i samma tråkiga spår där Aurora gnäller, ser ner på andras livsval och där saker mest bara händer henne. Privatdeckarådran från de första fem böckerna är som bortblåst. Trist.
Det hela är en serie på åtta böcker som skrevs mellan 1990 och 2003, så det var en överraskning när jag kollade upp vilken ordning böckerna kom i och upptäckte att en nionde är på gång i höst. Dessvärre verkar det som att den tar vid direkt efter den åttonde boken, jag gillar idén med ett nedslag sisådär 10 år senare bättre. Jag är också lite orolig över Harris skrivform, jag är inte säker på att det är ett lyckat beslut att återvända så långt senare, speciellt med tanke på hur besviken jag blev på hennes nya
Midnight-serie där karaktärer från hennes olika serier samspelar och där karaktärerna inte har kvar sina personligheter från tidigare böcker. Fast med tanke på hur Aurora utvecklades i de tre sista böckerna kanske det är lika bra.