torsdag 5 september 2013

Från A till Ö - ett inlägg om böcker

Hittade en alfabetslista om böcker på Boktyckes blogg och blev sugen på att svara jag med :) 
Author you’ve read the most books from:   
Det har blivit 33 böcker av Charlaine Harris: 14 om Sookie Stackhouse, 8 om Aurora Teagarden, 5 om Lily Bard (favoriterna), 4 om Harper Connelly och två fristående.
Best Sequel Ever:             
Svårt, gillar ju att läsa serier överlag, men en av de bästa är A Storm of Swords, del tre av George R R Martins serie A Song of Ice and Fire.
Currently Reading:     
Death Comes to Pemberley av P D James och Asfaltsänglar av Johanna Holmström.
Drink of Choice While Reading:
Iskall sockerfri cola.
E-reader or Physical Book?
Håller på att läsa min första bok någonsin (Asfaltsänglar) på läsplatta, så det känns lite tidigt att svara på den frågan redan nu.
Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Gillar Simon i City of Bones (The Mortal Instruments). Verkar lite mer harmonisk och ofarlig än Jace... Bad boys är inget för mig om jag ska vara realistisk, oavsett hur lockande de verkar :)
Glad You Gave This Book A Chance:
Morgon i Jenin av Susan Abulhawa.
Hidden Gem Book:
Är ju svag för Charlaine Harris bokserie om Lily Bard. Shakespear's Landlord är den första i serien. Inget underverk på något sätt, men gillar den skarpt.
Important Moment in your Reading Life:
När jag började blogga "på riktigt". Skrev ju 5 ynka inlägg 2010, innan jag återuppväckte bloggen i februari i år. Då hade jag bestämt mig för att göra en liten notering om alla böcker jag läste under året och sedan kom snilleblixten att göra det här istället för i anteckningsboken. Och vad kul det har varit! Har hittat nya bloggar, fått skrivämnen om böcker och fått en drös nya boktips. Och framför allt har jag förändrat mitt sätt att läsa, reflekterar lite mer nu.
Just Finished:
The Tiny Wife av Andrew Kaufman. Ovanligt söt, men inget som stannar kvar i längden...
Kinds of Books You Won’t Read:
Är inte förtjust i självförbättringsböcker eller böcker om auror eller inre liv o. dyl. Filosofiska resonemang är inte heller något som jag dras till.
Longest Book You’ve Read:
Tror det är Borta med vinden av Margaret Mitchell.  
Major book hangover because of:
Harry Potter. Sträckläste böckerna en sommarvecka och var lite lätt yr när sista boken avslutades. Har upplevt samma fenomen när jag sträckläst The Sookie Stackhouse Novels, The Hunger Games och Milleniumtrilogin. Under sträckläsningsperioder blir maten mest pizza, eftersom det tar alldeles för lång tid att gå ner till affären och köpa "riktigt" mat. Hemsk tanke att faktiskt behöva ta sig tid och laga till den... Efter att ha levt så intensivt så länge i någon annans värld drömmer jag till slut om figurerna där :)
Number of Bookcases You Own:
2. Fick flytta tillfälligt och passade på att sålla ut en som inte passade in + en massa böcker. Får flytta hem igen om ett par månader, får se då om de bokhyllor jag har kvar räcker för de böcker som står undanstoppade på vinden...
One Book You Have Read Multiple Times:
Det mesta av Charlaine Harris har jag läst några gånger (undantaget Harper Connelly-serien, där räckte det med en gång), Harry Potter, barndomsfavoriten Nimhs hemlighet... 
Preferred Place To Read:
Soffan.
Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
Jag fungerar nog inte riktigt så även om jag tycker det är kul att döpa mina bloginlägg efter någon rad ur boken. Men för några år sedan (typ sisådär 15-20 år sedan) så fanns det stycken i Jonas Gardells böcker som jag samlade på. Har dessvärre hunnit glömma dem.
Reading Regret:
Visst har jag läst en del dåliga böcker även om uttrycket reading regret känns lite för allvarligt. Har tyvärr svårt att sluta läsa böcker som jag inte tycker om och då blir det perioder när jag läser väldigt lite eftersom boken får tillbringa så mycket tid nedstoppad i väskan. Den senaste riktigt dåliga boken var American Psycho.
Series You Started And Need To Finish (all books are out in series):
Matched av Ally Condie. En småtrevlig ya-dystopi. Står i bibliotekskö på de övriga delarna, den första av dem ligger på vänt, så det är bara en tidsfråga :) Brukar ganska ofta vänta in så att serien är avslutad eller nästan avslutad innan jag börjar läsa, så att jag slipper vänta så länge.
Three of your All-Time Favorite Books:
A Game of Thrones (med fortsättning), Utvandrarna (med fortsättning) och Harry Potter-böckerna. Extremt svår fråga, beror ju ganska mycket på humör och dagsform. Har läst en hel del bra nu det sista, men för tidigt att utnämna dem till All-Time Favourite...
Unapologetic Fangirl For:
The Hunger Games. A Song of Ice and Fire. The Sookie Stackhouse Novels. The Fault in our Stars. Tell the Wolves I'm Home. Morgon i Jenin. 
Very Excited For This Release More Than All The Others:
Väntar ivrigt på Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman och Alligiant av Veronica Roth.
Worst Bookish Habit:
Har svårt att lägga ner böcker som jag tycker om. Tror jag att en bok kommer uppsluka mig totalt så tvingar jag mig själv att vänta till helgen med att läsa den, för det är sjukt jobbigt att gå till jobbet när man släckt lampan klockan tre på morgonen.
X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
Club Dead av Charlaine Harris.
Your latest book purchase:
Shift av Hugh Howey. Fortsättningen på Wool :)
ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late):
Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifke Brunt.
Ålder då du lärde dig att läsa:
När jag gick i ettan. Första läsläxan var att hitta, och läsa, alla "och" i en text :) 
Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
Vet inte riktigt. Det finns en drös från 1800-talet (Austen, Verne, Dickens, Strindberg etc), men är osäker på om jag läst något äldre.
Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok som du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
Crossed - känner för något ganska lättsmält härnäst.
Posta gärna din version av listan på din blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)