söndag 22 maj 2016

The Casual Vacancy

The Casual Vacancy (2 disc) (DVD)
Bild lånad från cdon
The Casual Vacancy är en miniserie på Hbo efter J.K Rowlings roman med samma namn (Den tomma stolen i översättning). Den handlar om några familjer i den lilla idylliska staden Pagford där medlemmarna i kommunfullmäktige håller på att strida om vad man ska göra med huset som för tillfället används till metadonklinik/öppen förskola/socialtjänst. Ska man behålla huset för de svagaste i samhället eller göra om det till ett lyxigt spahotell? Följden av ett spahotell skulle bli att många av de som bor i det kommunala bostadsprojektet utanför staden inte längre skulle ha någon anledning att komma till Pagford vilket är en stor fördel för en del av medlemmarna i rådet.

Så dör en av de kommunfullmäktiga och en intensiv kampanj om vem som ska ersätta honom, full med de beryktade knivarna i ryggen, börjar. Kandidaterna får också se sina hemligheter avslöjade på nätet av någon som påstår att han är den dödes spöke.

Man får följa några familjer i den lilla staden och för de flesta är livet långt ifrån så gemytligt som det verkar på utsidan. Familjerna knyts allt tätare ihop och det är ljuvlig tv. Gillar så mycket! Mycket drama och känslor och ett superbt skådespeleri. Jag har läst boken, men har svårt att avgöra om serien fått mer kött på benen på grund av det eller om den helt enkelt bara är suverän, jag tror att det kan vara så.

8 kommentarer:

  1. Har aldrig varit så sugen på boken men inser nu att jag aldrig fått någon bra bild av vad den handlar om... Trodde pinsamt nog att den var någon slags mordgåta haha XD I fail!
    Men efter att ha läst din beskrivning blir jag riktigt intresserad och ännu mer taggad på tv serien. Men ska nog börja med boken nu ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, dödsfallet är helt naturligt :) Något att vara förberedd när på när man läser boken bara - åtminstone för mig så tog det ett tag innan jag kom in i den och hade koll på allt folk och vilka relationer de hade med varandra. När det väl släppte så blev den riktigt bra, men det tog lite tid...

      Radera
  2. Jag måste nog ta och se den här :) Det känns som om materialet borde göra sig perfekt som tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på hur förtjust jag är i tv-serien så kan jag bara hålla med :) Problemet jag hade när jag läste var att hålla ordning på alla personer och hur de hängde ihop - det var avsevärt mycket lättare när jag fick ansikten på dem från början :)

      Radera
  3. Jag läste boken förra året och tyckte att historien var jätteintressant. Den gör sig förmodligen bättre som miniserie än i tryckt form :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog stämma - var åtminstone mycket lättare att hålla ordning på personerna i tv-serien. Det tog ganska lång tid för mig att sortera dem och deras relationer i bokform... Men när jag väl hade koll på dem så gillade jag boken skarpt.

      Radera
  4. Jag gillade boken och skulle nog gilla teveserien också. Tyvärr är jag inte mycket för det där med att sitta still framför teven, men det här är väl en serie jag skulle kunna göra ett undantag för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. MINI-serie. Bara tre avsnitt, kanske kan vara möjligt? Eller så får du spara den tills nästa influensperiod eller nåt...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)