onsdag 18 maj 2016

Lars-Görans Bibliotek

Var och såg teatern Lars-Görans bibliotek på Teater Uno med mina treor. Den handlar om arbetslöse Lars-Göran som ska göra sin första praktikdag som sagouppläsare. Han har aldrig gjort något liknande innan och är väldigt nervös. Han börjar först att läsa om Pippi, men blir lite upprörd för att hon verkar så ensam vilket får hans handledare att skälla ut honom ordentligt eftersom han inte läser "rätt". Han gör nya försök med Den fula ankungen och Hans och Greta, men historierna blir inte som vanligt och hela tiden finns handledaren med sin skrivplatta i närheten redo att såga hans ansträngningar.

Tankar: Jag tyckte om den här. Stackars deprimerade Lars-Göran som slogs för sin värdighet var lätt att tycka om och de annorlunda vinklarna på historierna som berättades ledde till intressanta diskussioner när vi kom tillbaka till skolan, även om jag gärna hade sett en lite längre teater med några fler bearbetningar. Barnen tyckte om den i stort, men en del var lite missnöjda med att teatern var en sagostund trots allt som pågick runt omkring.

2 kommentarer:

  1. Lät som ett intressant upplägg för en pjäs :) Skulle gärna se den om jag fick möjlighet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den, hade gärna sett att den var lite längre som sagt, och så länge man är medveten om att det är för barn så kan jag rekommendera den :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)