tisdag 24 maj 2016

Paketet

paketet_storre
Bild från skolmattan, här finns ett klipp från föreställningen
Paketet är en dansföreställning av Kompani Parasit och jag var och såg den tillsammans med min klass tre idag. Den handlar om en man med bacillskräck och tvångsbeteende som en dag får ett paket. När han sover kommer en ödleliknande utomjording (min tolkning) fram ur paketet och börjar utforska mannen och hans lägenhet. Så småningom bildas en vänskap.

Tankar: Ett skickligt gäng som ligger bakom, de lyckades förmedla allt ovan utan att tala alls och förstärkte det hela med små magiska tricks. Jag gillade säskilt utomjordingen och hennes kroppsspråk. Dessvärre kändes föreställningen för lång, dels så upprepades mycket (tvångssyndromet och dagarnas inrutade rutiner), dels så drog ibland varje del ut för långt på tiden. Många barn var ofokuserade på slutet och själv försökte jag se vad klockan var för att få en uppfattning om hur lång tid det kunde tänkas vara kvar. Jag tror att det hela hade vunnit ganska mycket på att kortas åtminstone en kvart och att man istället förklarat eventuellt otydliga bitar med tal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)