måndag 25 april 2016

Stigma: Åsa Schwarz

Stigma : Demonologin II (inbunden)
Bild lånad från bokus
Stigma är fortsättningen på Lilith i kedjor och börjar med att Lena och hennes gudmor är på vandringssemester i Alperna. På en av vandringarna upptäcker en i resesällskapet en nyss upptinad kropp i en glaciär. När hon tar dess hand överförs en förbannelse som sedan sprider sig vidare och leder till att mystiska händelser inträffar i Stockholm.

Tankar: Helt okej bok med mystiska inslag, men ganska lättglömd. Jag blev lite frustrerad på Lena som har svaren framför näsan på sig hela tiden, men inte lyckas koppla ihop dem. Hon är också mindre charmig i den här boken. Även innan allt barkar åt h-vete är hon stingslig och ouppmärksam på människorna som betyder mest för henne.

Det var intressant med kopplingarna till religion och myter, men jag tycker att den första boken lyckades bättre även om jag inte tvivlar på att myterna som refereras faktiskt finns. Det kan bero på att jag fascineras mer av Lilith-myten än av sirener och gamla greker.

2 kommentarer:

  1. Alltid lite kul med myter och sådant i böcker. Men det är klart, alla myter är inte lika intressanta... :P Jag ska nog ta och kolla upp första boken i denna serie. :) Tycker också Lilith-myten är spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilith brukar vara ett säljande argument för mig :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)