onsdag 16 mars 2016

Manners & Mutiny: Gail Carriger

Manners & Mutiny
Bild lånad från adlibris,
finns även på bokus
Manners & Mutiny är den sista delen av fyra om Sophronia som går på en flygande flickskola (ett luftskepp) där man kombinerar etikettsregler med spionage. Under en tebjudning infiltreras skolan av picklemän och strax därefter börjar skolan sin kraschlandning. Sophronia gömmer sig kvar medan övriga elever evakueras och hon försöker febrilt decimera antalet bovar medan hon blir allt mer skadad. Till slut verkar det inte finnas något annat val än det ultimata offret.

Tankar: Jag var inte speciellt sugen på den här, var lite besviken på föregångaren och ville mest städa upp bland de många bokserier jag har igång, men jag tror inte jag hann läsa mer än en sida innan jag var himla glad att hade den i händerna! Jag som börjat ge upp steampunk som genre...

Det var kul att få återse det lilla tjejgänget tillsammans med deras lärare, syskon, fiender och kärleksintressen igen, några av dem visade sig ha väldigt oväntade hemligheter. Tilltalas överlag mer av karaktärerna här än i tidigare böcker, de har vuxit upp lite genom serien och man får se fler sidor och dolda motiv hos en hel del av personerna. Dessutom fick kläder, gadgets och accessoarer mindre plats vilket jag uppskattar.

Fallet med picklemännen började redan i första boken, men det är först nu som både jag och Sophronia äntligen förstod hela planen vilket gör att man lite bakvänt får större förståelse för tidigare händelser. Boken avslutas med att uppsamlingskapitel där man flyttas fram lite och får se hur livet far med de flesta av huvudkaraktärerna och för en gångs skull stör det greppet mig inte så mycket, det passade bra in i berättelsen. Man får också en snygg inspark till Carrigers serie The Parasole Protectorate som i den här världen utspelas dryga tjugo år senare även om de publicerades före.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)