Bild lånad från bokus |
Hugo får flytta till sin alkoholiserade farbror som arbetar med klockorna på stadens järnvägsstation och farbrorn inser snabbt att det är smartare att lära upp Hugo hur man sköter klockorna än att låta honom gå till skolan. På en tur utanför stationen går Hugo en dag förbi det nedbrunna museet och hittar där den gamla automaten liggande i askan. Hugo blir besatt av tanken på att hans pappa har lämnat ett meddelande till honom i den och börjar stjäla reservdelar för att få igång den. (Allt det här händer tidigt i boken, så det är inte så spoilrigt som man kan tro.)
Tankar: Jag hade det här som högläsningsbok för min trea och p.g.a. alla fina illustrationer använde jag den med dokumentkamera. Eftersom historien ungefär till hälften berättas enbart med bilder, ibland dryga tiotalet uppslag i följd så känns det som en förutsättning när det är många som ska lyssna.
Jag valde den just för det grafiska inslaget, för att vidga barnens erfarenhet av olika genrer, men jag tyckte bitvis att den var lite seg i textdelarna. Barnen var desto nöjdare, massor med höga poäng (och en enstaka lågpoängare) så nu vill de se filmen :)
Jag har köpt Underverk av samma författare just för att den är så fin.
SvaraRaderaJo, teckna kan han onekligen :)
RaderaJag gillade filmen och har länge velat läsa boken. Måste verkligen göra det :) Så fina illustrationer! :)
SvaraRaderaBehållningen med boken för mig. En av eleverna har den som "vår bästa högläsning" någonsin, men där tycker vi inte samma, jag vill ha lite mer fart...
Radera