måndag 14 mars 2016

Ja jag har mens, hurså? Clara Henry

Ja jag har mens, hurså?
Bild lånad från adlibris,
finns också bokus
Ja jag har mens, hurså? är en informativ och underhållande bok om mens. Man får lära sig om hur kroppen och livmodern fungerar, olika typer av mensskydd gås igenom, det finns avsnitt om pms och mensvärk och hur det kan hanteras liksom lite om hur menstruerande kvinnor behandlats genom historien och i olika kulturer. Så långt är allt "normalt" om än ovanligt ingående, men texten blandas också med mer eller mindre smarta lifehacks som hur man kan bära sitt mensskydd till en offentlig toalett, vad man kan svarar på tykna frågor från de som inte har livmoder, hur man kan göra om man vill ha sex under mensen etc.

Det här är en nyttig bok med ett trevligt och positivt tilltal förstärkt med personliga anekdoter från författaren. Hela texten är dessutom ett försök att normalisera både mensen i sig och mens som samtalsämne. Jag önskar att jag hade haft den här boken när jag var nybörjare på området, numera har jag funderat ut det mesta av det som står i boken på egen hand :)

2 kommentarer:

  1. Låter som en toppenbok som behövs :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med. Gillar att den är mer personlig än klinisk :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)