lördag 19 mars 2016

The Masked Truth: Kelley Armstrong

The Masked Truth (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
The Masked Truth handlar om Riley som lider av posttraumatisk stress och självförakt efter att ett par hon satt barnvakt för sköts medan hon gömde sig under sängen. I ett försök att få bukt med känslorna ska hon delta i en terapihelg tillsammans med andra tonåringar med problem. Ungdomarna man får träffa gillade jag, det tog inte lång tid innan jag brydde mig om de flesta av dem och bäst av dem alla var Max. Max med sin hemlighet som håller på att förstöra hans liv. Det dröjer dock inte länge förrän tre beväpnade och maskerade män bryter sig in och tar hela gruppen som gisslan.

Tankar: Det här är en bok där det händer mycket. Det är en hel del livshotande situationer och det var spännande och svårt att slita sig från boken, även om det ibland blev lite mycket av att smyga omkring i ett nästan öde hus. Här finns förresten ett av de mer svårköpta inslagen - varför ordnar man en terapihelg i ett kontorskomplex som är under ombyggnad? Eller jag vet varför, men hur kommer det sig att inga föräldrar som lämnar sina barn där reagerar? I bakgrunden finns en invecklad komplott som jag tyckte var bokens svagaste del, det blev lite löjligt komplicerat och uträknat, jag tror att jag hade tyckt ännu mer om boken om den rundats av efter första hälften.

Det handlar också om psykisk sjukdom och det var intressant, speciellt Max som är så rädd för sin diagnos och inte längre litar på sig själv, där blev jag som mest berörd. Naturligtvis (?) är kärlek också en ingrediens, jag gillar paret som formas, men tycker inte det är nödvändigt att så gott som all ya måste ha en romantisk tråd.

2 kommentarer:

  1. Låter ganska intressant. Gillar böcker som tar upp psykiska problem och diagnoser. Synd bara att bakgrunden till allt inte höll. Men ska nog ändå hålla utkik efter denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var en intressant inblick och ingen dålig bok, bara ganska osannolik. Kan rekommendera Alice och flugan om du letar efter en väldigt bra bok med psykiska diagnoser :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)