lördag 4 april 2015

Black Heart: Holly Black

Black Heart
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
Black Heart är den tredje och sista boken i Blacks serie om berörarna, de som kan ändra en människas känslor, drömmar, lycka eller form bara genom att nudda dem. Beröring är otillåtet och berörarna är oftast småkriminella och skojare. Tonårige Cassel är en av dem och i sin kamp för att bli en bättre människa (något han funderar mycket på) har han låtit sig rekryteras av FBI.

I sitt första riktiga uppdrag vill de att han använder sin förmåga mot en inflytelserik politiker som är på krigsstigen mot alla berörare, men planen som diskuteras är lite flytande och ganska osäker och han misstänker att det finns en dold agenda som ingen brytt sig om att tala om för honom. Det finns också en del mindre trådar som utpressning av en klasskamrat, kärleksbekymmer både för Cassel och bästisen Sam, en kidnappad mamma och ett försvunnet smycke.

Omdöme: Helt okej, även om min favorit i serien är den mittersta, Red Glove. Den här gränsade till för omständlig och för pratig för att vara riktigt bra, dessutom kändes ett par av trådarna (utpressning och försvunnet smycke) ganska överflödiga och frånkopplade från resten av handlingen.

Världsbygget är fortfarande det som lyfter serien för mig, hur fenomenet med beröring påverkar hela samhället så att det finns regler för handskanvändning (det är t.o.m. lite obcent att se någons bara händer) och hur en falang vill gå så långt som att spärra in alla de som bär på anlaget. Jag gillar också humorn som finns i och Cassels dysfunktionella familj och hade det varit lite mer handling och mindre prat och funderingar så hade den varit ännu bättre.

Slutligen tänkte jag för en gångs skull bara nämna omslagen. Jag gillar verkligen de som går i stilen ovan, de tecknade och fejkat smutsiga, men det finns tre påbörjade omslagsserier till. Förutom mina favoriter finns en svart upplaga som jag nog kan tycka är snygg, men också lite intetsägande, en okej med lite övernaturlig stämning och en som jag tycker är väldigt trist i svart, vit och rött med fotade ungdomar som känns ganska generisk. Vilket omslag skulle du ha valt?
White Cat (häftad)White CatWhite Cat (häftad)Red Glove (häftad)The White Cat (häftad)
Bilder från bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)