lördag 11 april 2015

Personal Demon: Kelley Armstrong

Personal Demon
Bild lånad från adlibris
Personal Demon av Kelley Armstrong handlar om Hope, en halvdemon av kaostyp, som underhåller sitt kaosbehov genom att jobba i det övernaturliga rådet och som journalist på en tidning med mestadels suspekta artiklar, som "Varulv misstänkt för mord" när offret egentligen blivit hundbiten. Hon kontaktas av Benicio, ledare för den mest inflytelserika cabalen (trollkarlstyrt företagsimperium/maffia) och även pappa till Lucas som varit med i ett par tidigare böcker. Han vill att hon infiltrerar ett ungdomsgäng med övernaturligt påbrå som misstänkt ha stora planer.

Vi får läsa en del kapitel från Hopes p.o.v. och om hur hon tar sig an sitt nya uppdrag och nästan förlorar sig själv i det, och en del kapitel från Lucas p.o.v. som misstänker att pappan har baktankar med uppdraget. Även om jag gillar Hope så är jag väldigt glad över Lucas kapitel där man för en gångs skull får se mer bakom ytan av den glasögonprydda advokatnörden som han brukar refereras som. Tycker också om att läsa om hans och pappans relation där pappan hela tiden försöker manipulera sonen samtidigt som det märks att han älskar honom.

Omdöme: Jag gillar den här boken och den här serien, Women of the Otherworld, är ren njutning att läsa. Det är underhållande, ofta roligt och ibland spännande med personer jag tycker om och intressanta relationer dem emellan. Läste nånstans någon som tyckte att spänningen kom för sent i Armstrongs böcker, att det var för lång uppbyggnad, men även om personen kanske har rätt i sak, böckerna är inte spännande hela tiden, så tänker jag att det är inte spänningsmomenten som är det bästa med böckerna, det är inte därför jag läser dem. För mig är det personerna och relationerna som drar. Gillar också twisten i historien, blev ganska överraskad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)