måndag 13 april 2015

Tematrio: Fakta hjärta fiction

I veckans tematrio frågar Lyran efter faktion, d.v.s. romaner om verkliga personer. Inte min specialgren, men rotade fram en bra trio böcker i alla fall.
  1. Abraham Lincoln: Vampire Hunter av Seth Grahame-Smith. Nu kan jag ju inte jättemycket om Lincoln, men det känns som att en hel del av platser, årtal, familjeliv och händelser i boken är sådana som jag kan slå upp. De blandas de med Lincolns hemliga liv som vampyrjägare som inte är lika lätt att verifiera. Jag antar att det beror på att det var så hemligt... 
  2. Tigertämjerskans bekännelser av Robert Hough. Handlar om Mabel Stark som är lite drygt 20 år när hon börjar arbeta på en cirkus och så småningom får sitt eget nummer med tigrar. Hon blir attackerad av dem flera gånger, en gång så allvarligt att hon fick sy 378 stygn, men fortsatte sitt arbete med de stora katterna ändå tills hon fick sparken när hon var 79 år gammal.
  3. Catch Me if You Can av Frank W. Abagnale och Stan Redding. Om en kille som börjar begå en del checkbedrägerier som femtonåring och snart efter det sticker hemifrån och utvecklar sina svindlarkonster. Med pilotuniformen får han anseendet också och livet leker. Det här är ska vara den sanna historien, han är själv medförfattare, men historien är så otrolig att  det känns som man läser en roman.

28 kommentarer:

  1. När huvudpersonen är medförfattare är det nog väldigt lätt att han framställs som lite "häftigare" än vad som kanske var verklighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog vara så, men den historien är ofattbart häftig även om bara hälften är sann :)

      Radera
  2. Tigertämjerskans bekännelser är den enda jag läst av böckerna i din trio

    SvaraRadera
  3. Jag har inte löst, utan bara sett (jag vet, det är i fel ordning) Catch me if you can. Är det värt att läsa boken efter filmen? Jag gillade filmen väldogt mycket! Men visste inte att den var baserad på en sann historia...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde det i "rätt ordning", och har svårt att avgöra hur mycket det skulle ge att läsa boken efter filmen. Bra var den i alla fall :)

      Radera
  4. intressant trio! Tigertämjerskan verkar häftig. varför fick hon sparken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt häftig person. Har tyvärr glömt varför hon fick sparken (är inte ens säker på att det var med i boken, var längesen jag läste den så fick googla lie på Mabel innan jag skrev), men det kanske var för att hon var 79 år och hade en tigershow, låter ju inte jättetryggt :)

      Radera
  5. det var intressant trio, nya titlar.

    SvaraRadera
  6. Lincoln: Vampire hunter har jag inte läst men jag tror jag har sett en mycket spektakulär filmatisering! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde kanske jag med göra, tyckte ju om boken :)

      Radera
  7. Har inte läst någon i din trio, men de verkar intressanta.

    SvaraRadera
  8. Catch me if you can har jag sett i alla fall :)

    SvaraRadera
  9. Bara sett filmen Catch me if you can, och den var ju riktigt bra i varje fall. Abraham Lincoln som vampyrjägare lät ju riktigt skruvat, nästan så man blir lite nyfiken där! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var himla kul! Var imponerad av hur trovärdigt han fick det att bli :)

      Radera
  10. Jag har bara sett filmen Catch me if you can. Den första lät ju helt galet underbar! Den måste jag kolla upp =)

    SvaraRadera
  11. Tigertämjerskans bekännelser låter intressant. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett väldigt spännande liv, en stark kvinna :)

      Radera
  12. Jag har sett filmen Catch me if you can, den var riktigt bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och boken är väl ändå lite bättre :)

      Radera
  13. Abraham Lincoln: Vampire Hunter verkar som något för mig. Jag hade väldigt roligt åt Seth Grahame-Smith//Jane Austens Stolthet och fördom och zombier. Och Tigertämjerskans bekännelser verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte om dem bägge två, han får lite spinn på historierna :)

      Radera
  14. Intressant trio, inte läst någon. Tigertämjerskans bekännelser låter väldigt intressant. Tack för tipsen! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den, ett spännande livsöde :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)