tisdag 23 december 2014

The Revenge of Seven: Pittacus Lore

The Revenge of Seven
Bild lånad från adlibris
The Revenge of Seven av Pittacus Lore är den femte i serien som började med boken I am Number Four. De unga lorianerna (?) blev splittrade i förra boken och när den här startar är Ella fånge ombord på ett mogadoriskt rymdskepp som ligger i omloppsbana runt jorden och det finns en alldeles speciell plan för hennes framtid. Four, Sam och Sarah är på flykt från förödelsen i Chicago och Six, Seven och Nine är vilsna i Floridas träskmarker. Som läsare får man följa någon i varje läger och man inser snart att framtiden för jorden inte ser bra ut, invasion står på dagordningen och motståndet ser ut att bli klent eftersom mogadorierna har lyckats nästla sig in bland många viktiga personer.

Omdöme: Liksom de tidigare böckerna så fastnar jag snabbt i handlingen, det är väldigt motståndslös läsning. Efter fem böcker har jag nu äntligen fått reda på varför det är så viktigt för mogadorianerna att få tag på de loriska ungdomarna, något som jag aldrig tidigare har förstått vitsen med och retat mig en del på. Skönt att det fanns en logisk förklaring även om jag var ganska orolig i början av boken när man fick reda på vad true born-mogadorier var kapabla till, då kändes det mer hopplöst än någonsin tidigare. Tror inte att serien är slut ännu, så ser fram emot en bok där människorna får ta en lite större plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)