torsdag 7 november 2013

Bok-shuffle

Hittade en kul grej hos Boksmurfen och jag är inte sämre än att jag kan låna en god idé :) Det hela kallas bok-shuffle och är mycket svårare (för mig i alla fall) än vad det verkar. Man sätter sin musikspelare på shuffle, tar fem låtar och ser vilken bok man skulle vilja para ihop med låten som spelas. Det roligaste, och svåraste, är att faktiskt ta de låtar som kommer utan att fuska, så det är vad jag gjort här.

Sabotage av Beastie Boys - skulle vilja ha den här till Pure (Julianna Baggott), en dystopi som utspelas i en totalt förstörd värld.

Sad but True av Metallica - tycker den här passar till Händelser vid Kirkstone Abbey (Patrick Redmond), lite lagom demonisk och en bra låt till en bra bok.

Sail Away av The Rasmus - brusten kärlek, passar bra till Konsten att tala med en änkling (Jonathan Tropper), varken boken eller låten griper riktigt tag.

Son of a Gun av Bodies Without Organs - ganska lättviktig låt så varför inte para ihop den med The Silver Linings Playbook (Matthew Quick) som är en överraskande lättviktig bok om en kille med psykiska problem.

Geraldine av Glasvegas - en bra låt med känsla (sångaren har sådan underbar röst och dialekt) och då får det bli en bra bok som griper tag, Tell the Wolves I'm Home (Carol Rifka Brunt).


Märker när jag gör det här hur lite jag lyssnar på texten. För mig är det känslan i rösten och hur melodin är som spelar roll.

4 kommentarer:

  1. Vilken kul utmaning! Och så fick jag lite boktips på köpet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och en bokvarning... Vill inte känna mig ansvarig för att ha lurat på dig något jag inte tycker om *host* The Silver Linings Play Book *host*

      Radera
  2. Vilken rolig idé, men fruktansvärt svårt för mig som aldrig kommer ihåg de böcker jag läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite av samma problem, antingen har jag läst böckerna i år, eller skrivit om dem i en jerka eller trio nyligen :S Idén funkar ju ändå, även om urvalet blir mindre :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)