måndag 10 juni 2013

Tematrio: Borta bra, men hemma bäst?

tematrioDagens tematrio från Lyran handlar om böcker från hembygden och eftersom jag känner mig mer som göteborgare än enbart hisingsbo så blir min lista från Göteborg.
  1. Helen Tursten - man kan nästan åka på guidad visning efter hennes böcker om Irene Huss, min favorit är Tatuerad torso, visserligen en del Köpenhamn i den, men det är ju också en trevlig stad.
  2. Åke Edwardsson - mina favoriter är de första böckerna Till allt som varit dött och Gå ut min själ som handlar om en före detta polis, Jonathan Wide, och där en del av handlingen utspelar sig i gemytliga Vasastan.
  3. Marianne Fredriksson - Anna, Hanna och Johanna är en historisk roman från ungefär sekelskiftet och framåt. Släktkrönika i tre led.

10 kommentarer:

  1. Jag fick ta med författare som jag inte läst än, men väldigt gärna vill läsa, så Marianne Fredriksson finns i min trio också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ett kluvet förhållande till henne, vissa böcker (Evas bok) tycker jag inte alls om och andra är riktigt bra. Bytte ut Simon och ekarna som jag skrev först mot Anna, Hanna och Johanna eftersom jag tycker den är bättre, om än inte riktigt lika mycket Göteborg.

      Radera
  2. Ja det var en fin trio, funderade på att ta Göteborg först. Men jag är bara född där.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade du en bra start på livet :D (sorry, lokalpatriot).

      Radera
  3. Ja, Hisingen känns smalt även fast det säkert finns böcker därifrån. Jag är från lilla Hedemora men skulle nog utvidga till hela Dalarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tursten hade jag kunnat ha kvar, minns att de åker omkring på Björlandavägen (där min busshållplats ligger) till nån sommarstuga, men sen... ?

      Radera
  4. Jag hade nästan samma som dig i min trio:-) Tänkte på Edwardsson men har inte läst nån av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är inte så dum, speciellt de tidigare böckerna, sen blir de lite för filosofiska för min smak.

      Radera
  5. Jag har bott i Göteborg några få år av mitt liv och Tursten har jag som stor favorit. Särskilt nu när hennes polis flyttat till Guldheden alldeles i närheten av en gata där jag bott! Jag läste en Åke Edwardsson som till del utspelade sig i Slottsskogen, då kände jag oxå igen mig. Men Marianne Fredrikssons böcker gillar jag inte alls, där hjälper Göteborg inte alls till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite extra roligt att läsa när man vet precis hur omgivningarna ser ut! Anna, Hanna och Johanna är väl den bok jag tyckt om av Fredriksson. Hade en gymnasielärare som hade flera av hennes böcker på listan man skulle läsa, förstod inte vitsen med det...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)