onsdag 26 juni 2013

LCHF for the Next Generation: En lätt bok om kost

LCHF for the next generation : vad de borde lärt dig i skolan om mat
Bild lånad från adlibris
Jag tillhör inte målgruppen för 'LCHF for the Next Generation' av Lars-Erik Litsfeldt och det märks. Ibland blir jag nästan lite förolämpad av det han skriver, hur dum tror han egentligen att jag är? Men det är kanske saker som man inte vet när man är tonåring? Texten är skriven med lite humor och är trevlig att läsa.

Boken har tre olika delar. Den första handlar om varför man inte ska tro på allt som står i tidningar eller allt det som doktorer och dietister säger (det är den här delen där jag stör mig en del på självklarheter) och ibland önskar jag att han gick mer på djupet av rapporter som han mest använder anekdotiskt. Det känns också lite konstigt att läsa en bok om LCHF där kosten inte nämns, jag väntar...

Mittendelen handlar sedan om kost och den delen tycker jag är bra. Handlar om varför en kalori inte bara är en kalori t.ex. och vad insulinet gör med kroppen. Det hela förklaras enkelt, men väldigt tydligt. Efter att ha läst funderar jag mest på när jag ska börja. Där finns också tips på hur man kan "överleva" skollunchen.

De sista 40 sidorna är recept, och det är bokens bästa del. Önskar jag hade haft den här när jag flyttade hemifrån för den är så grundlig. Där vad man ska tänka på när man steker kött, hur man ska ställa in ugnen när man ska grilla, hur man skirar smör (skumma bort ngt vitt, inte ta med bottengrumlet, det visste inte jag), hur man gör (och räddar) bearnaisesås. Vanliga recept på maträtter och såser finns naturligtvis också med, sedan slutar boken med en lista över kolhydratsinnehållet i olika livsmedel. Toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)