torsdag 1 mars 2018

Hur jag lärde mig förstå världen: Hans Rosling

Hur jag lärde mig förstå världen (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris.
Hur jag lärde mig förstå världen är berättelsen om Hans Roslings liv, framför allt det yrkesmässiga, skriven med Fanny Härgestam efter många långa intensiva telefonsamtal. Det är ett intressant liv om en nyfiken man och det är lite skönt att inse att inte heller han alltid var helt fri från förutfattade meningar, önskar dock att jag var lika duktig på att undersöka sanningshalten i mina...

Började skriva ner ett kort referat av "allt" han varit med om, men märkte att det blev alldeles för torrt och torftigt jämfört med den välskrivna boken så här kommer istället några punkter av det jag fastnade allra mest för. Tycker absolut att du ska läsa boken själv :)
  • I början av sin karriär arbetade han som läkare i Mocambique och det finns ett intressant resonemang där som handlar om det är mest moraliskt riktigt att göra sitt yttersta för att rädda de som söker hjälp på sjukhuset, eller om man istället bör lägga en del av (de alldeles för knappa) resurserna på förebyggande vård längre ifrån centrum. Hans och hans kollegor var inte alltid överens. 
  • Under ebolaepidemin 2014 (äntligen förstår jag just den blev så omfattande) var Hans i Liberia och forskade och det är fängslande att läsa om hur rädd han var, denna rigorösa tvättning varje dag.
  • Allra bäst tyckte jag om beskrivningen av hur hans släkts (mormors, mammas, farmors...) levnadsomständigheter såg ut - oäkta barn, jordgolv och många barn i ett rum och kök, och hur de och Sverige förändrades över tid. Det gör parallellerna han drar till utvecklingen i andra länder väldigt tydliga. 
Drivkraften att vilja förstå och önskan att sedan få andra att se samma saker ledde honom så småningom till att bli forskare, lärare och föreläsare och det är intressant att läsa om, dock kommer man sällan in på privatpersonen vilket jag kan respektera. Närmast familjemannen Hans kommer man nog i slutet av boken när bilden av honom fylls på efter samtal med hans fru. Mycket läsvärd bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)