tisdag 6 mars 2018

Shiver: Maggie Stiefvater

Shiver (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska.
Shiver av Maggie Stiefvater handlar om Grace som är fascinerad av vargarna som finns i skogarna där hon bor, speciellt en av dem som hon kallar "sin". Den vargen räddade henne från att bli uppäten från flocken en kall vinter när hon var yngre. Vargen visar sig vara Sam som lever som varg under vintrarna och människa under somrarna, hans form beror på temperaturen. När de äntligen möts är förälskelsen ögonblicklig, alla bitar faller på plats. Förutom då det lilla bekymret med att det är kallt ute och Sam snart kommer att vara varg igen och frågan är om han så många år efter sin första förvandling klarar av att förvandla sig till människa när sommaren kommer tillbaka.

Det finns bitar i den här boken som jag tycker om, som historien bakom hur Sam blev varg från början och varför det kommer nya varulvar till huset (hade gärna läst mer om det). Jakten på ett botemedel mot varulvsviruset är också intressant. Det finns också ett par bikaraktärer som jag velat lära känna lite bättre som Olivia och Beck.

Det finns dessvärre också många bitar som jag har svårt för, bland dem huvudpersonen Grace. Hon är redig och lillgammal där hon sköter hushållet och sina studier och jag irriterar mig på att hon (klokt nog?) låter lektionerna gå före de sista dagarna hon kan tillbringa med Sam. Inte ett jättebekymmer kanske, värre är att hon är en ganska usel och egocentrisk kompis - handlar det inte om vargarna är hon helt enkelt inte intresserad. Sam är inte heller någon favorit, vilket ögonblick som helst kan avbrytas av hans mindre än bra låttexter som han formulerar i huvudet. Eftersom det är instalove på hög nivå så är deras förhållande mer eller mindre fixt och färdigt från start och för att göra det hela värre (eller bara mer amerikanskt) så är det också väldigt kyskt.

Jag gillar hur miljön och vädret är beskrivna, jag kan känna kylan genom boksidorna, men språket i stort är för blommigt för mig och jag har svårt att tro på dialogerna. Det finns tre delar till i serien, men jag är inte tillräckligt intresserad att ta reda på hur det går för att läsa dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)