måndag 12 mars 2018

Before the Fall: Noah Hawley

Before the Fall (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns även adlibris
och översatt till svenska.
Before the Fall av Noah Hawley är en bok jag sträckläste. Ett privatflygplan med några ruskigt rika personer ombord störtar på vägen mellan Martha's Vineyard och New York och mirakulöst nog så finns det två överlevare - den (dittills) inte alltför uppmärksammade konstnären Scott Burroughs och den fyraårige sonen till mediemogulen som ägde planet. En härva av spekulationer startar: varför störtade planet - var det terrorister och vem ombord var i så fall måltavla, varför var Scott ombord och hur kunde han överleva, finns det något skelett i garderoben hos kaptenen ombord? Det är inte bara utredarna som luskar, även media går igång och där finns bland annat en programledare som inte blivit vidare övertygad av Scott och som gör sitt bästa för att misstänkliggöra honom.

Man får undan för undan bakgrunden till dem som var med på planet och besättningen, totalt elva personer, och det finns en del där som får mig som läsare att falla för en den ena, än den andra tråden och jag njuter helhjärtat trots att jag ofta är ute på villovägar. Det hela är rappt och händelserikt. Jag gillar hur berättelsen är uppbyggd och jag gillar att läsa om karaktärerna, även dem jag inte tycker om. Hawley beskriver till och med tavlorna Scott målat så väl att jag hemskt gärna skulle sett dem på riktigt.

4 kommentarer:

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)