onsdag 28 februari 2018

Rånarna i ödetorpet: Pia Hagmar

Dalslandsdeckarna 1 - Rånarna i ödetorpet (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris.
Rånarna i ödetorpet är den första i serien Dalslandsdeckarna som handlar om de tre bröderna Aron, Henke och Leo. När de är nere och metar ser de en bil köra som galning genom landskapet och inte långt senare kommer en polisbil. Det visar sig att byns original Fritjof blivit rånad och eftersom de nu sett både den flyende bilen och personerna som satt i bestämmer de sig för att försöka lösa mysteriet.

Jag tycker att det här en utmärkt deckare för barn. Det är aktionspäckat, periodvis ruggigt spännande och samspelet mellan de tre bröderna är inte helt friktionsfritt - som storasyskon kan jag känna igen mig och jag räknar med att detsamma gäller för småsyskon. Jag gillar hur fallet får en tragisk underton när Fritjof får reda på vem som ligger bakom, där svider det till i hjärtat. Jag hade den som högläsning i min förstaklass och när det var som mest spännande var de knäpptysta.

2 kommentarer:

  1. Hälsa så gott till klassen! Mvh författaren :)

    Hej från Pia Hagmar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad himla kul! Ska jag absolut göra :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)