onsdag 21 februari 2018

The Broken Earth: N. K. Jemisin

The Fifth Season (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
The Broken Earth-trilogin av N. K. Jemisin består av böckerna The Fifth Season, The Obelisk Gate och The Stone Sky. Jorden är en Pangea-liknande kontinent plågad av ständiga jordbävningar och vulkanutbrott som i perioder leder till varaktiga förändringar i klimatet - så kallade "femte årstider" som kan vara i årtionden. Den femte säsongen överlever bara de bäst förberedda och till hjälp finns stenläran (eftersom sten visat sig vara det material som bevaras bäst) där lärdomar som samlats i generationer ristats ner. Det finns också människor med orogenisk kraft, det vill säga de kan styra jorden vilket låter som en bra egenskap när det ena skalvet avlöser det andra, men orogener betraktas istället som farliga, oförutsägbara och mindre värda än vanliga människor, vilket jag som läsare har lite svårt att förstå inledningsvis - de borde ju vara de mäktigaste?

Obelisk Gate (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
I första boken får vi följa tre orogener - unga Damaya som hämtas till akademin för att lära sig behärska sina krafter, ärelystna Syenite som vill stiga i graderna och få reellt inflytande även om vägen dit inte alltid är så tilltalande och Essun som döljer vad hon är för de andra byborna. När sonen visar tecken på att ha ärvt hennes krafter mördas han.

Kvinnornas öden flätas efter en något seg inledning så småningom ihop till en fängslande berättelse där världsbygget och karaktärerna fick mig att fundera mycket på boken när jag inte var upptagen med att läsa den. Ras och sexualitet är diversifierade, men på ett sätt som bara är, det blir inte ett ämne i sig och jag gillar det.

Stone Sky (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Bok 2 och 3 fortsätter att följa Essun, men lägger också till nya berättarperspektiv. De två första böckerna kom direkt in på min "alla tiders favoritlista" och sen längtade jag länge efter del 3 och blev... besviken. Tyckte att den var för lång och detaljrik, MEN så kom den också mitt i den värsta lässvacka jag någonsin upplevt så jag har svårt att särskilja vad som är boken och vad som beror på apatin. De två första delarna har både vunnit The Hugo Award for Best Novel, och vad jag kan se (lite osäker på sidan dock) så verkar The Stone Sky vara nominerad för samma pris.

Trilogin är lite svår att kategorisera. När jag började läsa tänkte jag definitivt fantasy, men sen visade det sig att det var jorden men i en helt annan tid, så dystopi passar kanske bättre, eventuellt med ett inslag av science fiction? Rekommenderas oavsett :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)