söndag 8 februari 2015

Smakebit på søndag: Weirdo

Weirdo (pocket)
Bild lånad från bokus
En strålande solig dag i Göteborg :) Är på väg ut, men tänkte servera min smakbit först. Den kommer ur boken Weirdo av Cathi Unsworth och man får dels läsa från 1983 - där händelser inträffar som slutar med att en tonåring blir mördad av en annan, och dels från 2003 när mördaren suttit inspärrad i 20 år, men där man börjar fundera på om hon verkligen utförde mordet ensam på grund av nyligen upptäckta dna-bevis . En f.d. polis ska titta närmare på vad som egentligen hände. Mitt utdrag kommer från när en av föräldrarna tänker tillbaka på sin dotters barndom. Jag har bytt ut namnen mot bokstäver för att inte avslöja för mycket:

A succession of images flashed through her mind. The shiny rigid bodies of four little goldfish, lying on the carpet. A canary, feet in the air at the bottom of his cage, neck broken. A pair of terrapins with their heads wedged upside down between two rocks in their tank. Despite X's wide-eyed denials that she had anything to do with it, her attempts to shift the blame onto the cleaning lady each time, Y had never dared buy her daughter any animals again.

Hoppas ni har en riktigt härlig söndag :)

Här finns inlägget jag skrev när jag hade läst ut boken.

18 kommentarer:

  1. Denna läste jag för ett bra tag, men jag tycke den var riktigt bra och en lite annorlunda deckare. Tack för smakebiten och ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har börjat komma in i den nu, så nu njuter jag :)

      Radera
  2. hu då! men den låter intressant. "en twist av noir" står det på Adlibris vilket inte gör det hela sämre. Weirdo hamnade på önskelistan. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är lite osäker på begreppet "noir", men de har säkert rätt? :)

      Radera
  3. Den här gillade jag, den var inte riktigt samma som andra deckare.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här var jag tveksam till men tyckte sen att den var ganska bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog en stund att komma in i för mig, men nu läser jag glatt :)

      Radera
  5. Tack för den ruggiga smakbiten! Känner inte till boken men skall kolla upp den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är inte jätteruggig, men tycker ganska bra om den :)

      Radera
  6. Den här boken var ganska okey tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag kommit in i den så gillar jag den :)

      Radera
  7. Den här är jag lite nyfiken på, trots att jag inte brukar läsa deckare. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte min stora genre heller, men ibland så :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Låter som en bok som skulle kunna passa mig. ;)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)