torsdag 26 februari 2015

Kurt i Kurtby: Erland Loe

Kurt i Kurtby
Bild lånad från adlibris
Kurt i Kurtby av Erland Loe marknadsförs för 6 till 9-åringar och vi köpte in ett ex till skolan eftersom andra Kurtböcker vi läst varit roliga och uppskattade. När den anlände så var den större och mörkare än resten av böckerna så jag fick för mig att läsa den och blev ganska konfunderad.

Den börjar som en vanlig Kurt-bok där familjen planerar en semesterresa. På vägen dit hamnar de i en liten frälst håla där pastorn har arresterats och Kristi brud letar efter en ny pastor som gör och säger det som hon tycker. Känns det här igen? Knutby någon? Ett ganska knepigt ämne för en barnbok där jag tror att det som är menat att vara sarkastiskt och roligt inte är det, inte för mig som vuxen och jag har ännu svårare att se att lågstadieelever skulle tycka att det är kul även om ett av straffen som hotas med är att få smäll på snoppen. Bitvis är det ganska svart när Kristi brud hotar familjen till livet. Mamman Anne-Lise börjar fundera på att lämna Kurt till sitt öde och sekten gör sitt bästa för att förtrycka alla självständiga tankar.

Svart och trist och svårbegriplig för åldersgruppen tror jag. Men jag inser att jag kanske har totalt fel. Knutbymordet är några år gammalt och inget som mina elever vet om, så deras läsupplevelse skulle inte färgas av det. Så... den kanske funkar för dem? Jag har ingen aning. Ännu så länge har inte någon av eleverna plockat upp den.

2 kommentarer:

  1. Usch, låter inte alls som någon bra idé tycker jag och har svårt att tänka mig att det skulle kunna vara roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var verkligheten i sig själv ganska absurd, men att göra barnbok av det blir bara konstigt... Nej, förstår inte riktigt hur han tänkte här :(

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)