tisdag 10 februari 2015

A Series of Unfortunate Events: The Bad Beginning

The Bad Beginning
Bild lånad från adlibris
The Bad Beginning av Lemony Snicket är första delen om syskonen Baudelaires tragiska liv. De mister sina föräldrar tidigt i boken och får sedan oönskat bo ett tag hos advokaten innan de flyttas till en elak släkting de aldrig har mött tidigare, men som är mycket intresserad av att lägga vantarna på deras arv.

Omdöme: Det är tragiska händelser som syskonen råkar ut för, och mitt största problem med boken är att jag inte berörs alls. Det är en serie av händelser som beskrivs, men lite lätt utifrån, och jag känner inte med barnen och jag tycker inte heller att jag lär känna dem. Än värre är det med karaktärerna runt omkring som blir rena karikatyrer.

Boken förde tankarna till Tvillingarna Thorntwaites testamente när jag läste, är skriven på samma lite torra språk samtidigt som intrigen är ganska invecklad och överdriven, men jag tyckte sämre om The Bad Beginning. Författaren vänder sig ofta till läsaren med ett direkt tilltal och bedyrar att "det här kommer inte att sluta lyckligt, vilket jag (författaren) redan har berättat för dig", och jag tycker det är sällan som det greppet lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)