tisdag 3 februari 2015

Tematrio: Djuriskt


I veckans tematrio är uppdraget att tipsa om böcker där djur är viktiga, eller t.o.m. är huvudkaraktären. De två första är böcker som jag läste första gången i mellanstadiet, men som jag fortfarande kan återkomma till och fortfarande tycker är lika bra! Det är också böcker där djuren i stort sett får vara djur även om de berättar historien för oss. Den tredje upptäckte jag i vuxen ålder, men jag kan tänka mig att den skulle gått hem hos mitt yngre själv. Det är en mänskligare historia i form av hur de lever och vilka problem de stöter på, men där karaktärerna kommer i form av djur, företrädesvis möss och råttor.

  1. Den långa flykten (Watership Down) av Richard Adams. Det är alltid den dyker upp som första bok för mig när man börjar prata om djur i böcker. Om en kaninkoloni vars hem gasas, men en liten handfull lyckas undkomma och beger sig iväg för att hitta ett nytt hem där de kan få leva i fred. Det blir en lång och händelserik resa.
  2. Nimhs hemlighet (Mrs Frisby and the Rats of NIMH) av Robert O'Brian. En musfamilj tvingas söka hjälp hos råttorna för att överleva. Det visar sig att råttorna har flytt från ett djurförsökslaboratorium som gjort dem mer intelligenta än vanliga råttor. Gillar speciellt när man får läsa om själva fångenskapen i laboratoriet.
  3. En mus för alla tider (Time Stop for no Mouse) av Michael Hoeye. En urmakare i form av en mus får en klocka att laga av en betagande äventyrerska (även hon mus). När hon inte dyker upp för att hämta den börjar han leta efter henne och spåren leder honom rakt till kosmetikaindustrin och en hänsynslös forskare.

11 kommentarer:

  1. Den långa flykten är ju helt underbar! Både boken och den tecknade filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upptäckte inte filmen förrän i vuxen ålder, men var ju tvungen att skaffa den :)

      Radera
  2. Många gnagare i din tematrio! Den sistnämnda har jag inte hört talas om förut.
    Den långa flykten är ju så fasansfullt sorglig... Det var länge sedan jag tänkte på den boken nu. Tack för påminnelsen.

    Helena, jag har skrivit en kommentar till DIN kommentar på min blogg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkte inte att det blev en gnagartrio :) Försökte länge hitta en kattrio, men kunde inte bestämma mig för tredje boken... Prova att läsa om Den långa flykten, för mig har den inte tappat förmågan att gripa tag i alla fall :)

      Radera
  3. läst bara den första och tyckte om den.

    SvaraRadera
  4. Den långa flykten är bra, läst den flera gånger. De andra verkar intressanta men jag vet inte om jag skulle klara av att läsa dem pga djurförsök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inga faktatexter om plågssamma djurförsök... Det hela leder till mycket intelligenta varelser och man får läsa om hur de själva upplever det och de är långt ifrån uppgivna (i den första, i den andra är det ett brottsfall...), så tror du kan läsa utan risk för mardrömmar :)

      Radera
  5. Jag hade Nimhs hemlighet som seriealbum när jag var barn. Tyckte att den var lika hemsk som underbar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst den så många gånger, men bara som bok :) Finns en tecknad film också, men de har ändrat en del i den :(

      Radera
  6. Den långa flykten är en fantastisk bok.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)