söndag 1 februari 2015

Läsmånad: januari-2015

Har haft en bra läsmånad med 17 böcker totalt, favoriterna blev Kelley Armstrongs Broken, del 6 i hennes Women of the Otherworld och Pretty Girl-13 av Liz Coley. Tyckte om de allra flesta av böckerna jag läste, med tre klara undantag (The Poison Tree, Kurt i Kurtby och Is it Just Me?), så en ovanligt svart-vit uppdelning.

Började  på en ny serie, Girl's Wearing Black - en vampyrhistoria av Spencer Baum, och avslutade både den och två andra serier. Läste också vidare i ett par påbörjade, långa serier. Känns skönt att jag avslutat fler än jag startat, för det finns så många nya serier jag är sugen på att sätta tänderna i, samtidigt som jag drar mig för att börja på dem eftersom jag har så många serier där jag kommit halvvägs.

Bloggningen har gått sådär, fick ett ofrivilligt stopp i mitten av månaden när jag inte skrev alls, men har kommit igång igen och har hunnit skriva ikapp nästan alla böcker från uppehållet och från decemberresan (även om jag inte lagt upp så många än). Min nyårsföresats att inte vänta för länge med skrivningen kanske till och med kan hamna i fas i februari :)

Statistik:
Lästa sidor: 5496                                                        Lästa böcker: 17 (2 barn, 2 non-fic)
Böcker på svenska: 3, engelska: 14                           Böcker skrivna av kvinnor: 11, män: 6
Nya författare för mig: 6                                              Antal länder: 5
Del av serie: 10 (varav 1 påbörjats och 3 avslutats/kommit ikapp)
11 böcker av amerikanska författare
2 böcker av brittiska författare
2 böcker av svenska författare
1 bok vardera av författare från Kanada och Norge

Utmaningar: Tycker jag börjat året bra. Kaosutmaningen har varit svårast, men så har den också färst punkter att välja bland.
Kaos 2015: 11 punkter
Läsutmaning 2015: 16 punkter
The Reading Challenge 2015: 17 punkter

Böcker:
17.    Meteorer - Horace Engdahl
16.    The Bonding Ritual - Spencer Baum
15.    Astronauten som inte fick landa - Bea Uusma (barnbok, nonfic)
14.    Broken - Kelley Armstrong  *månadsfavorit*
13.    The Rose Ransom - Spencer Baum
12.    Pretty Girl-13 - Liz Coley  *månadsfavorit*
11.    Is it Just Me? - Miranda Hart (non-fic)  -månadsbesvikelse-
10.    Ten Big Ones - Janet Evanovich
9.      The Festival of the Moon - Spencer Baum
8.      The Poison Tree - Erin Kelly  -månadsbesvikelse-
7.      The Homecoming Masquerade - Spencer Baum
6.      Don't Let Go - Michelle Gagnon
5.      Kurt i Kurtby - Erland Loe (barnbok)  -månadsbesvikelse-
4.      The Retribution of Mara Dyer - Michelle Hodkin
3.      The Evolution of Mara Dyer - Michelle Hodkin
2.      The Buddha in the Attic - Julie Otsuka
1.      To the Nines - Janet Evanovich

Film: Har blivit ovanligt mycket film, de flesta av dem sedda på tv och några kära återseenden :)
Hobbit - femhärarslaget, bio, var så överdrivet och så dåligt att man inte kunde låta bli att skratta på de mest konstiga ställen. Synd.
The Host, tv, bättre än jag förväntade mig. Tyckte om boken, men trodde att det skulle bli svårt att filma den, men det blev en helt okej film.
Jane Eyre, tv, har sett den förut, men tycker den är väldigt bra :)
This is where I Leave you, på flyget, filmatiseringen av Jonathan Troppers Sju jävligt långa dagar och jag tycker att den var riktigt lyckad. De hade skalat av ett par av historierna som gör romanen (tyvärr var bakgrunden till Judds och storebrorsans Pauls kyliga relation en av dem), men det som de hade fått med var riktigt bra.
Frozen, på flyget, var väl precis vad jag klarade av att titta på efter en natt med mindre sömn. Gillade att systerrelationen var så viktig och att idén om kärlek vid första ögonkastet fick mothugg. Var inte lika förtjust i stentrollen och ville haft mer om systrarnas uppväxt (mer än bara en stängd dörr) och om hur landet styrdes, vadå bara lämna över allt till en okänd prins?
Ett rum med utsikt, tv, som jag gillar det här kostymdramat, ser den varje gång(?) den kommer på tv så det har blivit några stycken.
X-men, tv, har sett den här med ett otal gånger. Gillar tanken med alla mutanter :)

Tv: Följer bara två program för tillfället, men de är desto bättre:
Game of Thrones, säsong 4 har börjat och jag sitter som klistrad, tycker det är så himla bra!
Hela England bakar, ny säsong av brittiskt mys och fantastiska domare.

16 kommentarer:

  1. Det verkar som du haft en härlig läsmånad!

    Jag har taggat dig i en enkät, som du gärna får svara på om du har lust. =)
    http://midnattsord.blogspot.se/2015/02/varlangtan-en-enkat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket härlig :)
      Tack för taggen, svarar på den senare i veckan.

      Radera
  2. Wow, imponerad av mängden böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju min största fritidssysselsättning också :)

      Radera
  3. Härligt att ha hunnit med så många böcker! Vad var det du inte gillade med The Poison Tree? Jag är iofs väldigt svag för böcker med den hemliga historien-vibbar så det var kanske därför jag tyckte om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den lovade gott, men sen blev det segt och ganska förutsägbart. Jag tyckte inte heller om personerna i, varken Biba, Rex eller Karen, och när det blir så har jag svårt att fångas av berättelsen...

      Radera
  4. Det är 10 böcker fler än jag läst! Imponerad:).

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Det var det, håller tummarna för att februari också har en del guldkorn :)

      Radera
  6. En bra månad :) 17 st läste jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som en bra start på ett nytt år :)

      Radera
  7. Du har verkligen kommit långt med Kaosutmaningen. Jag håller på att avsluta den femte punkten. Utmaningen är lite svårare i år, får se hur många jag klarar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också det var många krångliga punkter, men 20 ska man väl klara på ett år i alla fall?

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)