söndag 22 februari 2015

Smakebit på søndag: Barnbruden

Barnbruden (pocket)
Bild lånad från bokus
Det blev en lång sovmorgon idag, ljuvligt. Innan jag tar mig ut i halvsolen och våren, för det är officiellt vår på västkusten nu :) så får det bli en smakbit ur Barnbruden av Anna Laestadius Larsson som jag började på igår. Den handlar om hovlivet under Gustav den III och man får följa hertig Karls fru, Hedvig Elisabeth Charlotta, den yngsta kungliga bruden i Sveriges historia, henne väninna Sophie von Fersen och pottungen som håller Charlotta sällskap om nätterna. I smakbiten är det Sophie som tänker tillbaka på sin barndom:

Straff var vanligt. Själv hade hon föredragit de kroppsliga. Ett rapp med ridspöet var inte så farligt. Det hon hade svårast att stå ut med var skulden. Den ständiga känslan av att vara otillräcklig. Att inte duga.
     Hon mindes ett samtal med sin mor från när hon var liten. Vad som föranledde det kom hon inte längre ihåg, bara att hennes mor som vanligt varit missnöjd med henne av någon anledning.
     "Ligger jag er till last, mor?" hade hon bedrövat frågat.
     "Utan tvekan. Som den flicka ni är."
     "Men en flicka är väl också en människa?"
     "En flicka är någon som med tiden kan bli en människa."
     "Vad är jag då nu?"
     "Vet ni inte det, då har ni lyssnat dåligt till vad jag försökt lära er. En flicka är en svag varelse som ligger andra till last. Okunnig, besvärlig, utan karaktär..."

Tur att tiderna förändras.
Fler smakbitar finns hos Mari där man är välkommen att bidra med egna smakbitar. Önskar er en trevlig söndag :)

Inlägget jag skrev efter att ha läst ut boken finns här.

32 kommentarer:

  1. Ojojoj - vilken smakbit. Den gör mig både arg och nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket i hur kvinnor betraktades som man kan bli arg över i boken...

      Radera
  2. Denna är jag lite sugen på att läsa! Jag brukar gilla historiska böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte det var en intressant inblick i 1700-talslivet :)

      Radera
  3. Jeg er veldig fascinert av den perioden, i hvert fall når det gjelder klesmoten (så fine kjoler!), men historien om mennesker som levde på den tiden, er også veldig spennende. Hvis denne boken kommer ut på norsk, vil jeg absolutt lese den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en hel del beskrivningar av deras kläder i boken, så den skulla nog passa bra :)

      Radera
  4. Oj, vilket härligt stöd från mamma. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Mother of the Year-award som i en liten ask :)

      Radera
  5. Fin smakebit fra en historisk bok. God søndag!

    SvaraRadera
  6. Laestadius Larssons böcker skulle jag gärna vilja läsa, få se om det blir av någon gång... Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns så många böcker man vill läsa, svårt att hinna med :(

      Radera
  7. Är sugen på denna, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Det er fint å lese historiske romaner. Men akkurat denne smakebiten sier vel mest om hvordan menneskesynet var på den tiden. Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den människosynen får en att bli ganska arg...

      Radera
  9. Jag har funderat på att läsa de här böckerna. De som har läst verkar ju positiva. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var intressant, har inte läst så mycket om den perioden tidigare :)

      Radera
  10. Barnbruden har jag läst och gillat så jag ska skaffa uppföljaren, Pottungen, också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ställt mig i bibliotekskön på Pottungen :)

      Radera
  11. De här böckerna är jag lite nyfiken på. Hört mycket gott om dem. Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker den var intressant, har inte läst så mycket om Gustav den IIIs hov innan .)

      Radera
  12. Nu blev jag för första gången riktigt nyfiken på den här. Vilken bra smakbit du hade valt att dela med dig av! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tycker det var en intressant bok :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Köpte denna bok nyligen och är så sugen på att ta mig an den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tror du kommer att få reda på en hel de nya saker :)

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Det var en obehaglig inställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man blir lite arg ibland under läsningen...

      Radera
  15. Har hört andra som gillat den så nog har den väckt visst intresse hos mig. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tyckte det var intressant, har lärt mig ganska mycket som jag inte visste något om tidigare :)

      Radera
  16. Takk for spennende smakebit. Denne boka virker interessant.. :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)