söndag 1 februari 2015

Smakebit på søndag: Affektion

Affektion (e-bok)
Bild lånad från bokus
Har kommit halvvägs in i Martin Jerns Affektion och den är inte riktigt vad jag väntade mig. Huvudpersonen Kate, 16 år, är så hård och självdestruktiv att jag har svårt att känna med henne. Hon har flyttat in hos sin syster efter att det spridits nakenbilder på henne på skolan och nätet och man får ta del både av hennes nya liv och saker från hennes förflutna, som en död klasskompis på ett tolvårskalas. I utdraget har hon just spenderat sin första natt hos Joel, en lite äldre kille som hon träffat på krogen:

På morgonen låg vi kvar i sängen tills Joels mobil ringde och han var tvungen att gå upp för att gå till jobbet. Medan jag klädde på mig tog han fram en tidning med en bild som Terry Richardson hade tagit, höll fram den till mig och sa:
     "Det här är du, Kate."
     Bilden föreställde Natalia Vodianova som ligger i en säng med en nallebjörn och rosa rosett i håret, sminkad som en thaihora.
     "Det är du, Kate," sa mr smooth hipster-dj och trodde att han gav mig en komplimang.
     På vägen nerför trappan sa han att han hade en flickvän. "Sofia i Göteborg" Fast det var "on and off". Just nu var det lite off, men det var hon som var hans framtida fru.
     Vad jag var sa han aldrig.

Fler smakbitar finns hos Maris blogg. Ha en trevlig första februari :) Inlägget som jag skrev efter avslutad läsning finns här.

35 kommentarer:

  1. For en trist smakebit. Bra og rått skrevet, men deprimerende. Håper ikke hele boka er likedan. Ønsker deg uansett en fin lesesøndag, Helena :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela boken var likadan... gav mig en del att tänka på dock :)

      Radera
  2. Usch, verkar vara upprörande och jobbig läsning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir ganska frustrerad, det är så mycket som hade kunnat ändras till det bättre...

      Radera
  3. Låter som en intressant bok, och språket verkar riktigt bra :) tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, intressant var den, om än inte så upplyftande :)

      Radera
  4. Ingen bok jag känner till men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Det låter som en väldigt intressant, om än väldigt tung bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Den boken känner jag inte till, tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Vilken skitstövel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det minsta man kan säga. Men det är hon också även om det har sina orsaker...

      Radera
  8. Kände inte till den här boken men skulle nog vilja läsa den. Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte inte riktigt om den under läsningen, det var svart, men nu vill den inte släppa taget så den har något :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten och ha en riktigt fin söndag.

    SvaraRadera
  10. Det ble noen triste ord, satt sammen. Jeg forstår hva du mener om å være selvdestruktiv. Jeg ble rett og slett litt trist. Men jeg ønsker deg likevel en glad søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att jag måste tolka trist som deppig? (Trist på svenska är tråkig...) Och jo, i så fall så är den onekeligen trist :)

      Radera
  11. En trist ungdomsbok, ser det ut som. Takk for smakebiten, og ha en fin søndags ettermiddag

    SvaraRadera
  12. Det här låter som en jobbig bok att läsa. Tack ändå för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stannade liksom kvar. Satt i morse och försökte avgöra när det började gå fel, och kom fram till att det nog var riktigt tidigt :(

      Radera
  13. Verkar som lite jobbig läsning, hoppas det inte rakt igenom är som smakbiten. Man kan nog behöva något mer lättsamt efter en sån bok? Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika svart rakt igenom, men bra ändå... och det är tack och lov en tunnis på runt 150 sidor.

      Radera
  14. Vilket stycke, hoppas hon inte går tillbaka till honom! Jag säger samma som några, det verkar vara en jobbig och deprimerad bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var frustrerande för hon fortsatte att ta idiotiska beslut, så naturligtvis gick hon tillbaka...

      Radera
  15. Oj, känns som en tung bok, men kanske ändå intressant? Tack för smakbiten. ;)

    SvaraRadera
  16. Hm, intressant smakbit. Jag blir lite nyfiken faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen angenäm läsning, men bra ändå :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)