lördag 7 februari 2015

Pretty Girl-13: Liz Coley

Pretty Girl-13
Bild lånad från adlibris
Pretty Girl-13 av Liz Coley handlar om 13-åriga Angela som försvinner under en campingtripp i skogen. Tre år senare dyker hon upp hemma, omedveten om tiden som har gått. Hon förstår inte varför föräldrarna reagerar så starkt när de får se henne och hon har en kropp som hon inte känner igen när hon ser den i spegeln - längre, smalare, ärrad och med bröst, en kropp som skulle kunna tillhört en äldre syster. Angela, föräldrarna, polisen och en psykolog försöker pussla ihop ledtrådar som kan tala om vad hon varit med om.

Omdöme: Sträckläste den här :) Tyckte det var spännande att se bit fogas till bit, och även om jag ibland förstod ledtrådarna före Angie så var det lika spännande att se hur hon skulle reagera på de nya upptäckterna. En bok jag kan rekommendera varmt!

Tyckte om hela familjebiten, med mammans och pappans reaktioner som inte alltid var sådana man skulle vilja att de var, men mycket trovärdiga. Även farmoderns reaktion kändes, dessvärre, trovärdig. Jag gillade hur Angie fortfarande var tretton trots att åren hade gått. Ibland tyckte jag att hon var lite väl mogen, men med de upplevelserna i bagaget så var det kanske inte så konstigt.

Även relationerna med kompisarna kändes övertygande, det var inte bara att fortsätta där allt slutade senast, utan de hade gått vidare. Jag undrar lite hur Angie hade utvecklats om allt inte hade hänt, vilket läger skulle hon hamnat i? Jag kan störa mig lite på att författaren blandade in en ny pojkvän. Visst tycker jag att Angela är värd en, och visst tycker jag om pojken, men själva tråden kändes som att det blev lite för bra. Dessutom så förstod jag inte riktigt hur det hände, måste ha missat samtalen de haft. Och borde inte föräldrarna ha varit lite mer beskyddande vad gäller den biten? Kan också tycka att det blev lite väl mycket av sammanträffande med *spoiler* grannbarnet.

Ett citat från efter ett mindre lyckat hångel:
Angie was cold, exposed, her top pushed up around her neck, her body confused, throbbing, still stretching for something out of reach. "What?"
     He slapped the ceiling and hooted. "Angela Gracie, you are the best-kept secret. You may look like a domestic Chevy, but under the hood, you're a hot, fast Porche. What an awesome ride."
     Perhaps he thought that was a compliment? Angie didn't know what to say.

En smakbit från början av boken finns här.

2 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok! Jag har taggat dig igen i en ny enkät =) Om du har lust att svara så får du gärna det: http://www.midnattsord.blogspot.se/2015/02/mustasch-enkat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var superbra! Tack för taggen, ska sätta tänderna i den under veckan :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)