söndag 15 februari 2015

Smakebit på søndag: The Slow Regard of Silent Things

The Slow Regard of Silent Things (inbunden)
Bild lånad från bokus
Har haft en härlig vecka med sportlov, vilket betyder att jag mest suttit och läst. Jag har också tittat på tre dvd-boxar, de första säsongerna av House of Cards, Derek och Veep, och kan särskilt varmt rekommendera den förstnämnda :)

Idag kommer smakbiten från The Slow Regard of Silent Tings av Patrick Rothfuss och det är en personstudie av Auri, som är en av karaktärerna i hans påbörjade trilogi The Name of the Wind. Auri är en ung kvinna som bor i the Underthing, tunnlarna under universitetsstaden, och hon lever så som man bör leva. En hel del av hur man bör leva går ut på att låta saker få vara och göra det de vill för i hennes värld är de personligheter. I utdraget har hon just upptäckt ett nytt rum i bland tunnlarna:

     There was a landing halfway up where the stairway turned back upon itself. There was a door, but it was terribly bashful, so Auri politely pretended not to see it. She made her careful way up the second flight of steps and found half of them were also loose or prone to tipping.
     Then she went back down the stairs, making sure she'd found all the shifting stones. She hadn't. It was terribly exciting. The place was tricky as a drunken tinker and a little sly. It had a temper too. It would be hard to find a place less like a garden path.

Det är en rar bok där nästan ingenting händer, utan att det gör något :) Ha en trevlig söndag!

41 kommentarer:

  1. Jeg har lest Vindens navn og holder på med En vis manns frykt, men det er klart at jeg også må lese historien om Auri :-) Ønsker deg en fin lesesøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en charmig bok, men det händer ingenting i den :)

      Radera
  2. Jag är lite sugen på att läsa något av Rothfuss, men det har inte blivit av än. Önskar dig en riktigt härlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra, han skriver bra, men det här är inte en bok att starta med :)

      Radera
  3. Spännande! Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte spännande alls, men ibland (som här) funkar det ändå :)

      Radera
  4. Har notert meg forfatteren tidligere, men ikke lest noe enda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver bra Rothfuss, men det här är väl inte rätt bok att starta med...

      Radera
  5. Nu måste jag snart ta och läsa något av honom. Tänkte mig en e-bok men hans böcker verkar inte finnas som sådana :( Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På engelska finns de som e-bok... Börja med något annat än den här bara, du komer inte att få något grepp om historien om du startar med den här.

      Radera
  6. Gleder meg til å lese denne. Jeg liker Auri.
    Snart ferdig med The Wise Man's Fear. Det er en diger bok- men jeg har klarte å miste den to ganger under lesingen .. Det er et tegn på at boka er bra at jeg har lett den opp to ganger da :)
    Nyt søndagen, Helena!
    PS Jeg rødmer av flauhet bare jeg tenker på den Derekfiguren. Isj ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. rödmer av flauhet - det blev dagens norsklektion, fick använda google translate :) Det gör inte jag, tycker han är ganska älskvärd, om än inte jättevälspelad.
      Kan rekommendera den här, jag tycker nog mer om Auri nu än innan :)

      Radera
  7. Rothfuss är en författare som jag är nyfiken på. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver bra, tyckte väldigt mycket om The Name of the Wind. Tyckte mycket om Wise Men's Fear också, men det hände inte jättemycket i den...

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Härligt med sport/läslov. Här får vi vänta till vecka 10.

    SvaraRadera
  9. Har böckerna i Vindens namn och En vis mans fruktan i bokhyllan. Hoppas verkligen att jag hinner börja på någon av böckerna snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta dig tid :) Å andra sidan så är kommer väl inte tredje delen publiceras på länge, så du behöver inte känna dig stressad...

      Radera
  10. intressant upplägg! jag känner igen författarnamnet, men har inte läst något av verderbörande. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du fantasy kan du nog tycka om honom :)

      Radera
  11. Sportlovet är en av de få företeelser som jag saknar sedan jag lämnade läraryrket och blev författare på heltid. Tack för smakbiten och ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl bestämma att du lägger in ett sportlov, du har ju makt över din egen arbetstid :)

      Radera
  12. Fin smakebit, og nydelig omslag på boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att omslaget är härligt :)

      Radera
  13. Den här boken gillar jag verkligen. Läste om författarens tvekan till att ge ut den då den inte alls beter sig så som böcker "bör" göra - är glad att han gav ut denändå. Alla läsare är kanske inte som vi "bör" vi heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också om den efter ett tag, det var lite ovant i början :)

      Radera
  14. Är väldigt sugen på hans andra serie. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får rekommendationer om den hela tiden på goodreads, men har så många serier så den kommer ganska långt ner på listan.

      Radera
  15. Spännande! Ha en fortsatt bra söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls, det händer nästan ingenting. Är bra ändå :)

      Radera
  16. Jag ger smakebit från samma bok idag! Fin den du gav, jag minns den. Min är från lite längre fram i boken.
    Jag har inte läst ut den än, men håller med att inget verkar hända - även om det icke-händer det på ett förtjusande vis! :)

    Längtar efter del 3 dock...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtjusande var en väldigt bra beskrivning :) Men visst längtar man efter del tre.

      Radera
  17. Rothfuss dyker upp titt som tät på bloggarna, får se om jag köper någon bok för att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller lånar? Gillar du fantasy tycker jag att du ska testa i alla fall :)

      Radera
  18. Det låter onekligen rätt märkligt, att det inte händer något, men att det inte gör något. ;-) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  19. Vindens namn har jag liggandes hemma. Har inte kommit mig för att läsa den än men det kanske är dags på sportlovet om en vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall får du ett bra sportlov :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)