måndag 23 februari 2015

Derek: säsong 1

Bild lånad från Ricky Gervais sida
Såg första säsongen av Ricki Gervais serie Derek på box på en kväll, det var några trevliga timmar. Den utspelar sig på ett äldreboende och man får följa vardagen där, med nedläggningshot, dödsfall och samhällstjänst. Gervais spelar titelrollen, Derek, som är en genomsnäll och djurälskande, men inte alltför intelligent man som arbetar där. Det är en nedtonad roll för att vara Gervais, alla grövre repliker lämnas till sexfixerade kompisen Kev (David Earl) som hänger på boendet. Det blir ofta lite väl mycket när Kev är med, hade man tonat ner det till hälften hade jag trott mer på karaktären. Karl Pilkington är vaktmästaren Dougie och det är han och och föreståndaren Hannah (Kerry Godliman) som gör serien för mig. De har hjärta och ett allvar i replikerna som jag tycker om. Sedan har Karl sin beskärda del av klockrena iakttagelser också, som man är van vid från An Idiot Abroad, hur kan man inte älska det?

Den här började jag titta på efter inrådan från svågern som satt och grät sig igenom serien, men han är mer lättrörd, jag krackelerade inte förrän i sjätte och sista programmet. Jag tyckte om den här, men är inte säker på att jag kommer att se andra säsongen, det blir tydligen mer plats för Kev där, och han är den jag har svårast för. Skulle inte ha något emot att Gervais tog steget ut och blev ännu allvarligare, han har talang för det.

2 kommentarer:

  1. Må innrømme at jeg blir flau og rødmer de gangene jeg prøver å se på Derek. Men enig i at det er mange bra biroller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig blir det inget sånt, men heller inga asgarv, så...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)