måndag 2 februari 2015

White Cat: Holly Black

White cat
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
White Cat av Holly Black läste jag på engelska så det kan hända att mina översättningar av en del fenomen är annorlunda än i den svenska översättningen. Bokens verklighet är annorlunda från vår genom att det finns "arbetare" som kan förbanna någon genom beröring. Det finns olika typer av arbetare, en del kan förändra minnen, andra förändrar tur, drömmar eller känslor. Det här är fullständigt olagligt och alla, oavsett om de är arbetare eller inte, har alltid handskar på sig så att man inte råkar få hudkontakt med någon. Huvudpersonen är Cassel, en tonårskille som är den enda i familjen som inte fått det här beröringsarvet och han känner sig ganska utanför. För några år sedan dödade han sin flickvän och familjen har hjälpt till att städa upp det för honom och skickat honom till internatskola. Han känner fortfarande skuld för det hela och är ängslig när han umgås med flickor - tänk om det händer något som utlöser det igen.

När boken börjar har han just drömt att han jagat en katt och när han vaknar står han på taket till skolan. Skolan ser sin chans att bli av med honom och stänger av honom p.g.a. hälsoskäl. Det blir att åka hem till morfadern och att återuppta kontakten med sina bröder igen. Men det är något som inte känns bra: ena broderns fru uppför sig jättekonstigt och den andre broderns minne är inte helt tillförlitligt och Cassel blir inblandad i det hela.

Omdöme: Jag gillar världsbygget med beröringsmagin, hur man har handskregler och hur det finns motsättningar mellan de som vill tillåta arbetare och de som vill spärra in dem helt. Cassel är lite tam som huvudperson, jag får inget jättegrepp om honom, men jag gillar familjesituationen med utanförskapet, storebröderna och deras problem och mamman som sitter inne. En helt okej urban fantasy, den gjorde inget jätteintryck, men jag kommer att läsa nästa del så småningom.

2 kommentarer:

  1. Kan vara något för mig - om den kommer i svensk översättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem, den finns redan i svensk översätttning, Den vita katten :) Ska lägga till det i bildtexten.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)