tisdag 24 februari 2015

The Festival of the Moon: Spencer Baum

The Festival of the Moon: Girls Wearing Black, Book Two
Bild lånad från adlibris
The Festival of the Moon av Spencer Baum är del två i hans serie Girl's wearing Black (inlägget om del 1 finns här). Vi får följa Nickys och Jills kamp för att Nicky ska vinna tävlingen som får de odödliga att göra henne till en av dem (så att organisationen de jobbar för skall kunna döda den mest inflytelserika vampyren) och det är frustrerande läsning. De invecklade planerna störs av misstag som beror på svartsjuka över ett gammalt ex, av att en av dem blir dumpad, av drömmar från en barndom man inte kommer ihåg etc. och man lämnar spelplanen vidöppen för största rivalen.

Mycket av det de planerat håller på att gå käpprätt åt skogen, men samtidigt gör det boken bättre när det visar sig att 18-åriga agenter inte är lika kompetenta som James Bond för det var jag lite orolig över i första boken. När det visar sig att organisationen de jobbar för inte heller den är superproffsig får jag lite ont i magen.

Det mesta händer i "realtid" till skillnad från den första boken och det gör att det blir ett bättre flyt. Boken är full med stora avslöjanden som är av den överraskande sorten och de gör att jag måste läsa vidare, för jag måste ju få veta vad som ska hända. Jag gillar personteckningarna i boken nu när både Jill och Nicky blir lite verkligare, men det finns fler personer som fångar intresset även om de flesta är ganska osympatiska: svage Art som inte har något att sätta emot pappan hur gärna han än vill, den genuint vidriga Kim och, allra bäst, bitarna vi får se från vampyren Melissa (men stör mig lite på att det är så otroligt lätt för vampyrer att ta kontroll över människor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)