måndag 26 juni 2017

The Borgia Apocalypse: Neil Jordan

The Borgia Apocalypse: The Screenplay ebook by Neil Jordan
Bild lånad från kobo
Maratontittade på de tre säsongerna av tv-serien The Borgias och när jag kollade upp vissa saker på imdb så såg jag att skaparen av serien, Neil Jordan, skrivit ett avslutande manus i form av The Borgia Apocalypse som aldrig filmades (han ville inte göra en hel säsong 4, produktionsbolaget ville inte göra en film...). Manuset tar vid precis där tv-serien slutar med Lucretzias man mördad och en mörkläggning av mordet tar vid. Man planerar ett nytt äktenskap för henne - tvånget att skaffa fler allierade är stort och samtidigt börjar nya planer smidas för att avsätta påven från tronen.

Det här känns kanske som saker man redan har sett i serien, men det utvecklas och är riktigt bra. Dessutom får man ett riktigt avslut på sagan om Borgiafamiljen :) Att läsa filmmanus är inte alls samma sak som att läsa en bok, istället för miljöskildringar får man korta anvisningar i form av "exteriör, balkong", men eftersom jag läste manuset precis efter jag sett serien så hade jag ändå klara bilder av hur miljön och karaktärer ser ut.

2 kommentarer:

  1. spännande historia. har sett några avsnitt.

    se här: http://mrscalloway.blogspot.se/2017/06/oversattning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maratontittning för mig :)

      Hade behövt veta mer om kinesisk kultur för att kunna översätta ditt citat :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)