onsdag 28 juni 2017

Death du Jour: Kathy Reichs

Death du Jour (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Death du Jour är den andra delen om rättsantropologen Temperence Brennan och inleds med att hon hjälper en kyrka gräva upp en sedan länge död nunna för helgonförklaring (där något visar sig vara fel), sedan skickas hon iväg till ett nedbränt hus med multipla lik och för att ta reda på vilka de är behöver hon fortsätta utforskningarna i den amerikanska södern. Hennes vimsiga syster är också med i ett spår - ganska personlighetsförvandlad innan hon helt plötsligt försvinner.

Tankar: En någorlunda okej läsning under tiden man sitter med boken, men den bleknar fort och efteråt finns mest det som irriterar kvar, som...
  • alla dessa lätt löjligt invecklade trådar som det känns som att Reichs har dragit ett par varv extra i sina försök att dölja lösningarna. 
  • att mysterierna ändå ses väldigt lätt igenom, tror inte det var en enda sak som överraskade mig i boken vilket gjorde att den kändes onödigt lång. 
  • systern som fick en sådan stor roll stör mig ännu mer - har oftast svårt för när utredarnas familjer som av en händelse blir nödvändiga för själva plotten om det inte görs snyggt och det är det tyvärr inte här - önskar att författarna kunde lita på att deras huvudpersoner skulle göra sitt jobb efter bästa förmåga även om det inte var blodsband som knöt dem till fallen. 
  • slutligen tycker jag att det är väl mångordigt, både i liknelser och i tekniska redogörelser. 
Är ytterst tveksam till att ge mig på tredje delen i serien.

4 kommentarer:

  1. Synd. Plotten låter lite spännande men ja, sånt faller ju om utförandet inte är bra. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan också vara jag som är lite grinig... Vem vet?

      Radera
  2. Läste Kathy Reichs böcker om Brennan när de gavs ut på svenska. Tyckte väl ungefär som du, retade mig särskilt på det där med systern. Hon lyckas alltid blanda in familjemedlemmar och liknande. Men jag fortsatte läsa böckerna pga skildringen av rättsantropologin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med rättsantropologin är lite dubbelt för mig - tycker om att Reichs vet vad hon skriver om, men är egentligen inte jätteintresserad av vilka spår olika sågblad lämnar eller hur blodsdroppar faller i specifika situationer.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)