måndag 8 maj 2017

The Hanging Tree: Ben Aaronovitch

The Hanging Tree (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
The Hanging Tree är sjätte boken om poliskonstapel Peter Grant som arbetar på the Folly, en tvåmannad liten avdelning som tar hand om incidenter med magiska inslag. När boken börjar får Peter ett samtal från Lady Ty (flodgudinna över Tyburn) som kräver igen en gentjänst. Hon vill att han raderar alla spår av att hennes dotter var på plats när en rik tonåring tog en överdos i en lyxlägenhet de brutit sig in i. Något som är mycket lättare att kräva än att faktiskt utföra...

Det visar sig dessutom ligga mer bakom - en ytterst sällsynt bok om magins principer har bjudits ut till försäljning och the Folly får oväntad konkurrens när de försöker få tag på verket, Peters före detta kollega (numera eftersökt brottsling) kommer tillbaka i handlingen och någonstans bland trådarna som knyts så snyggt ihop så finns the Faceless Man, bidande sin tid.

Tankar: Tycker mycket om den här boken och serien. Peter är en trevlig bekantskap som trots all magi runt omkring känns både stadig och trovärdig, jag är också mycket svag för hans torra humor. Jag gillar hur magi och spänning får samsas med gammalt hederligt polisarbete, små redogörelser för arkitektur och hur vardagslivet skildras i små, små glimtar men ändå ger en tydlig bild av livet utanför arbetet. Peter är den karaktär man kommer absolut närmast, men det finns fler karaktärer som byggs upp bit för bit genom böckerna, jag gillar särskilt hur starka kvinnorna i boken är.

2 kommentarer:

  1. Är det någon sorts ungdomsbok, eller? Jag känner mig lite kluven, låter som en bok jag skulle gilla men samtidigt är jag inte alls intresserad av övernaturligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en ungdomsbok, men en deckare som vilar på övernaturliga inslag. Tycker serien har vuxit allteftersom :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)