Bild lånad från bokus, finns även på adlibris |
Han och hans forskargrupp har utvecklat appen Vektor för barn 6-8 år. Det är ett träningsprogram för matematik och arbetsminne, för det har visat sig att om man tränar bägge simultant så blir effekten desto större. Det var en artikel om appen som gjorde att jag fick upp ögonen för boken, och boken gjorde mig i sin tur fast besluten att låta mina elever (årskurs 1) arbeta med Vektor. Hittills är det inte ett beslut jag ångrat.
Bland sakerna jag fastnade för i boken:
Det verkar finnas en medfödd biologisk tendens att ordna tal efter en tallinje, något som de använder i appen. Där blir varje tal representerat på fyra sätt: med siffra, antal enheter, längd och position på tallinjen.
Matteuseffekten (åt den som har ska vara givet) var ett annat intressant ämne, det vill säga att den som redan har lätt för ett ämne är den som förbättras mest genom träning, upp till 3 gånger så mycket, vilket är en hel del. För att få en likadan kunskapsutveckling skulle de som har svårt för ett ämne behöva mer än dubbelt så mycket tid som de som har lätt för det, något som är väldigt svårt att ordna i praktiken med den fasta timplan vi har. Matteuseffekten slår igenom också på fritiden. En undersökning visade att skillnaden mellan hur mycket femteklassare läste hemma sträckte sig mellan 50 000 ord (motsvarar ungefär en bok om 200 sidor) till 4 700 000 ord/ år. Undersökningen gjordes i slutet av 80-talet och siffrorna skulle troligen bli lägre nu.
Att arbetsminnet är viktigt är väl ingen nyhet, men jag tyckte det var superintressant att läsa om att man genom att träna det kunde förbättra koncentrationsförmågan även hos barn med ADHD eller de som har koncentrationssvårigheter på grund av att de är för tidigt födda.
Forskning om motivation och ihärdighet avslutade boken. Att yttre belöningar kan motverka motivation och personligt intresse är något som fastlagts i många studier, liksom att betyg inte förbättrar saken (för svaga elever snarare tvärtom), däremot kan muntlig feedback ge resultat. Kan man dessutom hitta ett större syfte för det man gör blir resultatet ännu bättre, liksom om man har en förståelse för att hjärnan är formbar - bara för att något är svårt nu betyder det inte att man alltid behöver vara dålig på ämnet. Hur ihärdig man är har visat sig ge stor korrelans till hur bra det går för en, och Klingberg skriver om den forskning som finns, men också att det är ett ämne som man behöver ta reda på mer om, särskilt hur man kan öka ihärdighet hos personer där det inte kommer naturligt.
Låter mycket intressant! Tack för tips, kände inte till boken sedan tidigare men jag ska kolla upp den.
SvaraRaderaKul! Ett mycket intressant ämne :)
Radera