måndag 31 juli 2017

Utmanande undervisning i klassrummet: James Nottingham

Utmanande undervisning i klassrummet: Återkoppling ansträngning utmaning rekreation (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Utmanande undervisning i klassrummet arbetade vi med i skolan jag arbetar på under ett läsår. Vi läste en bit i taget och samlades varje månad för att diskutera vad vi fastnat för, undrat över och testat i praktiken. Den handlar bland annat om hur man bäst ger återkoppling (inte betyg och inte menlösa hejarop för minsta grej, utan konkret och inte för kravlöst), hur man kan arbeta för att eleverna ska anstränga sig och få självförtroende och hur man kan göra undervisningen mer utmanande.

Mycket av det är tänkvärt och leder till bra diskussioner, men ibland känns det som att Nottinghams checklistor för hur man kan utforma lektioner förvirrar mer än förenklar. Att göra undervisningen utmanande är inte alltid lätt, men jag blir inte förtjust i hans metod som är en sorts filosofisk resonemangsmetod om begrepp. I slutet finns flera färdiga lektionsupplägg som vi testade, jag valde en som behandlade begreppet verkligt. Lektionen blev bra med bra diskussioner och tankar, men det tog väldigt lång tid och problemet med att ta en färdig lektion var att det kändes väldigt lösryckt. Jag kan dock se vinsten med att använda dem på framför allt vetenskapliga begrepp, däremot tycker jag inte det är lika nödvändigt att diskutera ord som hjälte, dröm eller lycka, men så har jag svårt för filosofi också :)

Så, intressant när det gäller undervisningens grunder, men jag blir inte helt såld på lektionsförslagen. Kan rekommendera att kolla upp Nottingham på YouTube, han är en duktig föreläsare som är behaglig att lyssna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)