torsdag 20 juli 2017

Ordbrodösen: Anna Arvidsson

Ordbrodösen (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Ordbrodösen handlar om Alba som växer upp i en släkt där kvinnorna är ordbrodöser, det vill säga att de med ord kan styra andras handlande. Hennes mamma dog när Alba var liten och när provet/ceremonin till ordbrodös görs på hennes artonårsdag så är det något som inte fungerar och släkten börjar spekulera vad som ligger bakom att Albas krafter inte kommit i bruk, men utan modern att fråga är det svårt att veta något definitivt.

Alba skickas till en avlägsen släkting som ska lära henne hur man lever utan krafter och tillsammans börjar också hon och Alba efterforska vad som ligger bakom och ganska snart har de några teorier, men när de börjar undersöka närmare så finns det någon som sätter käppar i hjulen för dem och det hela blir en jakt mot klockan, misslyckas de kan det bli ödesdigert.

Tankar: Tyckte mycket om den här, gillade särskilt den här helt nya formen av magi. Alba var trevlig liksom släktingarna i Stockholm, men jag hade önskat mig mer! Jag skulle vilja veta mer om Albas uppväxt och mer om livet i släkten som kändes lite sektlik. Hade också velat veta mer om de tre systrarna. Mysteriet med de uteblivna krafterna var inte dumt, högintensivt och invecklat, men det var inte bokens höjdpunkt för mig - där finns istället ordbrodöser som fenomen.

4 kommentarer:

  1. Jag hade lite liknande funderingar som dig medan jag läste. Ordbrodöserna som fenomen är så häftigt att jag gärna vill veta mer. Skulle inte ha något emot om författaren, i amerikansk YA-författarestil, skulle skriva en samling med ordbrodöslegender ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt bra idé, får hålla tummarna för att Anna funderar på något sådant :)

      Radera
  2. Har hört mycket positivt om den :) Är faktiskt riktigt nyfiken och läsa sugen på den :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)