onsdag 2 december 2015

The Christmas Day Kitten: James Herriot

James Herriot's Cat Stories
Bild lånad från adlibris,
finns också på bokus
The Christmas Day Kitten är en väldigt söt liten bilderbok som handlar om en hemlös katt som ibland kommer in i ett hus med en vänlig tant och tre hundar för att värma sig. Så en dag när kattan kommer är hon alldeles sjuk, veterinären rings och hjälper fram en kattunge, men kattan dör. Kattungen växer dock upp och blir en viktig karaktär i det lilla hushållet.

Det här är en bok som jag läste för att jag behövde en bok som utspelades under julen till en läsutmaning jag var med i och det var ett kärt återseende. James Herriot (och Sidney Sheldon) skrev de första vuxenromanerna jag läste, då utan bilder, men berättelsen kände jag igen.

För er som inte känner till James Herriot närmare så handlar hans böcker om livet som landsortsveterinär, hans patienter och de hårt kämpande människorna i Yorkshire och de är skrivna med humor och ömsinthet. Den första utspelar sig 1940 och sedan följer man honom som åren går. Lånade boken från biblioteket, den verkar inte säljas längre, men historien finns med i James Herriot's Cat Stories. Men om man är nyfiken på Herriot skulle jag främst rekommendera de ursprungliga romanerna som Om de bara kunde tala/If Only They Could Talk istället för böckerna där man plockat ut historier från dem och sammanställt dem efter djurslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)