tisdag 1 december 2015

Läsmånad: november-2015

Har haft en suverän läsmånad med tre fullpoängare Winter, Alice och flugan och Harry Potter and the Order of the Phoenix (men då läste jag ut Alice... igår, kan hända att betyget justeras med tiden...) och den sämsta, Inés min själs älskade, var en 3- vilket är ett okej betyg. Sju nya författare upptäckta och jag kommer hålla utkik efter nya alster av Nene Ormes som skriver svensk urban fantasy och James Rice som låg bakom favoriten Alice och Flugan.

Hittade en trevlig ny (för mig) tv-serie också, Banshee. Ganska mycket grafiskt våld, ett under att någon av de större karaktärerna har alla sina tänder kvar, men bra. I övrigt har flera av mina gamla favoriter, som På spåret, Homeland, Allt för Sverige, och Mr Robot börjat tappa sin tjusning för mig.

Statistik:
Lästa sidor: 5772                                                            Lästa böcker: 16 (4 barn, 3 ljud, 1 pjäs)
Böcker på svenska: 7, engelska: 9                                 Böcker skrivna av kvinnor: 12, män: 4,
Nya författare för mig: 7                                                  Antal länder: 4
Del av serie: 9 (1 påbörjad och 2 avslutade/kommit ikapp)
6 böcker av amerikanska författare
5 böcker av brittiska författare
4 böcker av svenska författare
1 bok av en chilensk författare

Utmaningar:  
Kaos 2015: 1 punkt (34/35)
Läsutmaning 2015: 1 punkt (64/65)
The Reading Challenge 2015: 2 punkter (56/56) utmaningen avslutad, "pjäs" var sista punkten.

Böcker:
198.     Rikard Lejonhjärta och Filip II - Evert Taube (pjäs)  3/5
197.     Alice och flugan - James Rice   5/5  *månadsfavorit*
196.     Ines min själs älskade - Isabel Allende  3-/5  -månadsbesvikelse-
195.     Särskild - Nene Ormes  4/5
194.     Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K. Rowling (barn, ljud)  4/5
193.     Winter - Marissa Meyer  5/5   *månadsfavorit*
192.     Me and Earl and the Dying Girl - Jesse Andrews  4/5
191.     Olive Kitteridge - Elizabeth Strout (novellsamling)  4/5
190.     Harry Potter and the Half-blood Prince - J.K. Rowling (barn, ljud)  4/5
189.     Den gyllene stjärnan - Lois Lowry (barn)  3/5
188.     Udda verklighet - Nene Ormes  4-/5
187.     Disco for the Departed - Colin Cotterill  4/5
186.     När hundarna kommer - Jessica Schiefauer  4-/5
185.     The Wizard Returns - Danielle Paige (kortroman)  4/5
184.     Notorious Nineteen - Janet Evanovich  4/5
183.     Harry Potter and the Order of the Phoenix - J.K. Rowling (barn, ljud) 5/5  *månadsfavorit*

Film: 
Harry Potter and the Chamber of Secrets, tv. Spelar ingen roll att jag sett den ett otal gånger förut, har svårt att hålla mig när den är på tv...

Tv: 
Banshee, HBO, säsong 1-2. Om en tjuv som efter att ha kommit ut från fängelset tar en död sheriffs identitet i den lilla staden Banshee. Härlig, men brutal.
Allt för Sverige, svt. Kollar med ett halvt öga, har ingen absolut favorit (eller någon som jag stör mig extra på) i år.
Mr Robot, svt. Tycker den har tappat lite...
Downton Abbey, svt. Denna underbara serie!
Homeland, svt. Har upptäckt att jag inte längre tittar vidare uppmärksamt även om tv:n är på. Kan inte redogöra för handlingen längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)