måndag 24 juli 2017

War for the Oaks: Emma Bull

War For The Oaks (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
War for the Oaks är berättelsen om Eddi som ovilligt dras in i det stundande kriget mellan två älvhov. De behöver en människa för att striden ska kunna vara på liv och död och phoukan har valt den karismatiska Eddi (karismatisk i beskrivningen, inget jag egentligen känner själv). Medan hon väntar på att den stora drabbningen ska börja håller hon på att starta upp ett nytt band och trassla in sig i ett nytt förhållande.

Tankar: Den här räknas som en av de först urban fantasy-berättelserna, den kom ut 1987, och har därmed fått lite klassikerstatus. Hade den inte varit först så tror jag inte att den hade hållit sig kvar så länge, det är en helt okej historia, men inget utöver det vanliga.

Mycket i Eddis liv handlar om musik och för en som är ganska ointresserad av just det så blir spelningarna och riffen och magin som sprids från scen ner i folkhavet ganska trist att läsa om. Boken har dock andra ställen som underhåller desto mer, som phoukan som inte alltid följer de oskrivna mänskliga reglerna. Kriget mellan de två älvhoven är inte heller något jag känner att jag bryr mig vidare mycket om, tyckte det var mycket mer intressant att lågstatusälvorna börjat få nog av de som styrde - en mer intrigerande tanke än kampen mellan ont och gott. Mer älvor och mindre musik tror jag hade gjort en bättre bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)