lördag 22 juli 2017

Every Heart a Doorway: Seanan McGuire

Every Heart a Doorway (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Every Heart a Doorway handlar om de där barnen som har hittat dörren längst in i garderoben, fallit ner i kaninhålet eller dykt ner i en brunn och hittat en annan värld. I boken är de av en eller annan anledning tillbaka i den vanliga världen igen, men när de berättar om sina upplevelser är det ingen som tror dem. I internatskolan Eleonor West's Home for Wayward Children är det meningen att de ska få professionell hjälp. Vad föräldrarna inte vet om är att hjälpen handlar om hur man ska orka stå ut på hemmaplan och att få en chans att tala med andra som har liknande upplevelser.

Till skolan kommer Nancy, som har tillbringat flera år i en underjord. Hon kastas in bland grupperingarna på skolan, men har knappt hunnit anlända förrän en elev mördas. Sedan hittas ännu ett lik...

Tankar: Tyckte om den här. Idén i sig är strålande och jag gillade hur olika barn hittade till olika världar - alla den där just de kände sig hemma (vilket gjorde förlusten av deras plats där mycket mer smärtsam). Karaktärerna hade jag gärna läst mer om, bokens få sidor gjorde det alldeles för kort, men jag tycker det är synd att just Nancy var huvudperson, föll inte för henne. Hennes värld var också en av de jag hade svårast att läsa om, den kändes mer otäck än perfekt. Mysteriet var ganska lättlöst och jag hade hellre läst mer om livet på skolan än att behöva krångla till det med dödsfall. Ser fram emot fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)