fredag 14 juli 2017

The Purple Violet of Oshaantu: Neshani Andreas

The Purple Violet of Oshaantu (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
The Purple Violet of Oshaantu handlar om två kvinnor som bor grannar i en liten by i Namibia. Mee Ali, berättaren, är lyckligt gift med en man som aldrig slår henne, vilket gör att han av andra uppfattas som svag och toffel, medan Kaunas man misshandlar henne desto mer, så mycket att en del andra i byn reagerar, om än inte vidare kraftigt. Så dör Kaunas man oväntat och när hon inte ens låtsas sörja så blir man misstänksam mot henne. Berättelsen handlar mycket om tiden inför begravningen, men vidgas dessutom ut med återblickar från kvinnornas tidigare liv.

Tankar: Tyckte mycket om den här! Den fick nästan högsta betyg av mig, men tror att det kan ha påverkats lite av att jag ska resa dit (senare idag 😄). Det känns som att man kommer nära vardagen i Namibia och det är intressant att se hur mycket byborna vaktar på varandra, men samtidigt som det skvallras och pratas skit så finns också solidaritet om man bara vågar be om det. Kvinnorna har inte många rättigheter (men desto fler skyldigheter) och änkorna är utelämnade till mannens släkts välvilja och jag blir periodvis ganska upprörd när jag läser. Jag har ibland lite svårt att hålla isär karaktärerna, det är smeknamn och företrädande mammor lite varstans, men det är ingen stor invändning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)