onsdag 1 maj 2019

Läsmånad:april-2019

Äntligen! Andra delen av Vei är här! Och i mitt exemplar tecknade Kalle en mycket fin Veidar 😊 Läste om första boken, fortfarande lika bra, fortsatte med del 2 och sedan läste jag om det hela från början igen - det är så himla bra. Jämförde huvudkaraktären Vei med Katniss för en kompis, det här är inte hjältinnor som upplever hemska saker och sedan skakar av sig, utan de blir allt mer trasiga och jag bara älskar det! Och Saras och Kalles version av asamyterna äger - riktigt roligt när det känns igen, men ändå lyckas vara helt nytt. Månadens bästa bok!

Månadens viktigaste bok var Utopia för realister av Rutger Bregman. Den förklarar varför medborgarlön inte bara är genomförbart, men även en himla bra idé, varför arbetstiden bör kortas och varför samhällen med små klasskillnader mår bäst. Läs!

Boken jag blev mest besviken på var Proggiga barnböcker. Det var inte den boken jag tyckte var sämst, men hade väntat mig en något roligare text. Avbröt också en bok, Blueeyedboy, som jag inte alls var på humör för.

En månad där jag inte läst så mycket, har ibland t.o.m. pendlat utan bok och lyssnat på podd istället och hemma har jag klämt flera säsonger av GOT. Flera grafiska romaner, de flesta omläsningar innan jag tar itu med delar som jag inte har läst ännu. Och tror det är första månaden någonsin utan en enda bok skriven av en (ensam) kvinnlig författare.

Statistik:
Lästa böcker: 11 (4 non-fic, 7 grafiska, 5 omläsningar)
Lästa sidor: 2199
Böcker på svenska: 8, engelska: 3                                Böcker av kvinnor: 0, män: 6, kombo: 5
Nya författare för mig: 5                                                 Antal länder: 3
Del av serie: 7 (4 påbörjade, 2 avslutad/up to date)
3 böcker av amerikanska författare
1 bok av en holländsk författare
7 böcker av svenska författare

Böcker:
43.     Princeless: Free Women - Jeremy Whitley   (grafisk, omläsning)    3/5
42.     Princeless: Captain Raven and the All-Girl Pirate Crew - J. Whitley (grafisk, omläsning)  3/5
41.     Locke & Key: Welcome to Lovecraft - Joe Hill   (grafisk)    3+/5
40.     Varför vetenskap? - U. Bjereld, M. Demker & J. Hinnfors   (non-fic)      1+/5
A.      Blueeyedboy - Joanne Harris   (avbrutit efter 45 sidor)
39.     Glöm mig - Alex Schulman   (biografi)    3+/5
38.     Vei, del 2 - Sara B Elfgren & Karl Johnsson    (grafisk, omläsning)   5/5
37.     Vei, del 1 - Sara B Elfgren & Karl Johnsson    (grafisk, omläsning)   5/5
36.     Vei, del 2 - Sara B Elfgren & Karl Johnsson    (grafisk)   5/5      *månadsfavorit*
35.     Vei, del 1 - Sara B Elfgren & Karl Johnsson    (grafisk, omläsning)   5/5
34.     Utopia för realister: hur medborgarlön... - Rutger Bregman   (non-fic)    4/5  *viktigaste*
33.     Proggiga barnböcker - Kalle Lind   (non-fic)    2/5     -månadsbesvikelse-


Poddar:
Så jag har expanderat poddarna jag lyssnar på. Har följt Skäringer och Mannheimer samt Jonas och Mark ett tag, men nu när de sistnämnda tyvärr lagt ner och jag i stort sett är i fas med de förstnämnda så har jag tvingats upptäcka några nya :)

P3 Dystopia - varje avsnitt behandlar en ny typ av oroväckande framtidsscenario som ökade havsnivåer eller antibiotikaresistens. Väl underbyggt och med lite lätt dramatisering som får nackhåren att resa sig.
P3 Historia - en halvtimme om Kleopatra eller Bonnie and Clyde ger intressanta fakta inte bara om personerna, men om tiden de levde i. Härligt lärorikt.
Fördomspodden - Emil Persson intervjuar personer genom att slänga ut mer eller mindre vilda fördomar som de kommenterar. Riktigt rolig ganska ofta, och intressant nästan hela tiden - även när jag inte vet vem personen han intervjuar är och det är bra jobbat.
Wahlgren och Wistam - glatt och fnittrigt. Inte alltid så wow, men en bra smakrensare mellan poddarna där jag lär mig saker. Busringningarna är skämskuddevarning på.

Film:
Fantastiska varelser: Grindelwalds brott, SFanytime. Blev lite besviken, fångades inte helt av historien och flera av de fantastiska varelserna var lite för tydligt cgi. Saknar också bakgrund på Grindelwald, hela trollkarlsvärlden är ute efter honom, men som publik vet man inte riktigt varför (kommer ju fram i HP-böckerna, men även där inte vidare tydligt). Nagini överraskade med att vara med, undrar hur hon så småningom hamnar hos han-som-inte-får-nämnas-vid-namn.


Tv:
The Game of Thrones, säsong 3-8, Hbo. Glad att jag bestämde mig för att se om från början innan nya säsongen, gillar stadiet när jag är helt i en annan värld. Nya säsongen är bra, men tycker att serien har tappat lite efter att böckerna tog slut.
Killing Eve, säsong 1, Hbo. Ganska bra med en härlig psykopat till yrkesmördare.
Roswell, New Mexico, Hbo. Slök de första två säsongerna av originalserien för tio år sen, innan jag hastigt och lustigt tappade intresset, men nu är jag lite på igen. Gillar att serien fått lite rasproblematik och hbtq med i handlingen och castingen på Liz känns bra (gillade inte original-Liz), liksom den lite högre åldern på karaktärerna, men saknar original-Max (Jason Behr, yummie).
Hela England bakar, säsong 9, sjuan. Riktig trivselteve som jag bara myser åt. Gillar de sakliga domarna och avsaknaden av doku-drama.
Sveriges yngsta mästerkock, tv 4. Det här är inte ett program jag brukar följa, men när en av mina gamla elever är med så vill jag ju absolut se :) Heja Alexander!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)