tisdag 16 april 2019

Läsmånad: mars-2019

Hade väntat ett långt år på uppföljaren i Armstrongs Rockton-serie, Watcher in the Woods, och den som väntar på något gott... Armstrong levererade igen med sin lilla dolda stad i Kanadas vildmark, full med karaktärer med obehagliga saker i sitt förflutna. Problemet med att vänta ett år var att jag hann glömma bort en del mindre karaktärer och detaljer från tidigare böcker, men det gick ju att lösa - efter att ha läst del 4 så läste jag helt enkelt om serien från början igen. Har en del att göra med att jag njuter så när jag läser den, hade inte gjort det med en segare serie. Månadens bästa bok!

Det blev flera barnböcker, läste ut Kensukes rike för klassen (tvåor), vet inte hur många klasser som jag läst den för vid det här laget... Sedan tittade jag in på biblioteket och bibliotekarien skickade med mig tre skräckisar, varav ingen föll mig i smaken så det blev att jag lånade hem två gamla favoriter och till slut läste Pappa polis för klassen - riktigt bra högläsningsbok! Hade jag haft något äldre barn hade Kompisboken kunnat vara aktuell för den är också ruggigt bra, men min klass känns lite för liten.

Månadens besvikelse var kanske mest en besvikelse för den enorma insäljning jag fått från en kompis, The Weirdstone of Brisingamen skulle vara en fantasyklassiker med en helt suverän tredjedel, men jag fastnade inte alls och fick kämpa med att alls läsa ut den första delen och den tredje kommer jag väl aldrig att läsa.


Statistik:
Lästa böcker: 12 (6 barn, 1 ljudbok, 8 omläsningar)
Lästa sidor: 3694
Böcker på svenska: 5, engelska: 7                                Böcker av kvinnor: 10, män: 2 
Nya författare för mig: 2                                                  Antal länder: 3
Del av serie: 10 (5 påbörjade, 3 avslutad/up to date)
3 böcker av brittiska författare
4 böcker av svenska författare
5 böcker av kanadensiska författare


Böcker:
32.     Pappa polis - Laura Trenter     (barn, högläsning, omläsning)     4/5
31.     The Weirdstone of Brisingamen - Alan Garner   2/5    -månadsbesvikelse-
30.     Hjärtlös - Martin Dahlin   (barn)    2/5
29.     Kompisboken - Lin Hallberg   (barn, omläsning)    4/5
28.     Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K. Rowling   (barn, ljudbok, omläsning)   4/5
27.     Watcher in the Woods - Kelley Armstrong   (omläsning)   4/5 
26.     This Fallen Prey - Kelley Armstrong  (omläsning)   4/5
25.     A Darkness Absolute - Kelley Armstrong   (omläsning)  4/5
24.     City of the Lost - Kelley Armstrong   (omläsning)   4/5
23.     Glasbarnen - Kristina Ohlsson   (barn)    2/5
22.     Den förskräckliga historien om Lilla Hon - Lena Ollmark  (barn)  2+/5
21.     Watcher in the Woods - Kelley Armstrong    4/5    *månadsfavorit*
20.     Kensukes rike - Michael Morpurgo   (barn, högläsning, omläsning)   4-/5


På scen:
Snövit, Big Wind. En proffsig bearbetning av den klassiska sagan med musik, humor och publikinteraktion. Såg den för några år sedan med en annan klass och tyckte lika mycket om den den här gången. Men en stor nackdel var lokalen. Vi såg den på Konstepidemin och satt man inte på första eller andra raden så var det riktigt svårt att se allt som hände vilket kändes jättetråkigt och fick några av barnen att tappa fokus innan pjäsen var slut. Hade varit mycket bättre om publiken fått sitta på mattor på golvet.


Tv: 
Leaving Neverland, svt. Dokumentär om ett par av barnen som Michael Jackson ska ha förgripit sig på. Den gav magont, inte minst när man fick se hur det påverkat dem upp i vuxen ålder, men emellanåt var den lite långdragen (åh, vad kallhjärtad jag känner mig när jag skriver det sista...).
Our Girl, säsong 3, svt. Georgie deltar först i en katastrofinsats efter en jordbävning i Nepal och barn försvinner från området. Hon får också som extrauppdrag att hålla kolla på ny, alldeles för impulsiv kollega (som påminner lite om henne själv). Sedan hamnar hon lite oväntat i Afghanistan på terroristjakt. Det är fortfarande bra, men lite spretigt.
Vikings, säsong 5, Hbo. Visst var säsongen helt okej, men tycker inte att den levde upp till den föregående. Lite för många stora slag och lite för lite planering och intrigerande. Blir också lite besviken på karaktärsutveckling för vissa, som Ivar som jag njutit helhjärtat av tidigare - nu är han mest knäpp och Floki är ju fortfarande speciell, men hans tråd urbota trist.
The Game of Thrones, säsong 1-2, Hbo. Passar på att se om serien från början innan den sista säsongen startar. Fortfarande jättebra, men lite av överraskningsmomenten har (såklart) försvunnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)