söndag 1 juli 2018

Läsmånad: juni-2018

Har vart en läsmånad där jag periodvis sträckläst och däremellan haft lite svårt att fokusera mig. Bäst den här månaden var The Illuminae Files 01-03, med en riktigt bra historia och som lekte med layouten på ett alldeles ljuvligt sätt. Tristast tyckte jag att En blå död och The Possession of Mr. Cave var. Att ha tråkigt under läsningen är inte det jag väntar mig vare sig av historiska deckare eller av Matt Haig.

Bloggningen går inte ens med styrfart, men... tänkte det skulle bli annat i juli (har ni hört det förut?). Ligger ju så enormt efter så tänkte blanda vanliga recensioner med kortisar. Dessutom har jag fortfarande en del färdigskrivna på lösblad som jag inte publicerat av någon mycket oklar anledning (ingen alls) och det kan ju vara dags nu.

Slutligen så har gammeltv:n slagit till med full kraft. Det var längesedan jag följde så många program samtidigt. The Handmaid's Tale följs av Barnmorskan i East End, Poldark, Krig och Fred, Our Girl och Victoria även om den förstnämnda är solklart bäst.

Statistik:
Lästa böcker: 14 (1 barn, 1 non-fic)
Lästa sidor: 5232
Böcker på svenska: 4, engelska: 10                                Böcker av kvinnor: 7, män: 3, kombo: 4
Nya författare för mig: 4                                                   Antal länder: 5
Del av serie: 11 (6 påbörjade, 4 avslutade/up to date)
6 böcker av amerikanska författare
3 böcker av australiska författare
3 böcker av svenska författare
1 bok av en brittisk författare
1 bok av en finländsk författare

Böcker:
83.    Sockerbomben 3.0 - Bitten Jonsson & Pia Norström  (non-fic)  2+/5
82.    Obsidio - Amie Kaufman & Jay Kristoff   4+/5    *månadsfavorit*
81.    Gemina - Amie Kaufman & Jay Kristoff   4+/5    *månadsfavorit*
80.    Illuminae - Amie Kaufman & Jay Kristoff   4+/5  *månadsfavorit*
79.    Norra Latin - Sara Bergmark Elfgren   4/5
78.    En blå död - Mikko Porvali   2/5      -månadsbesvikelse-
77.    Shadows - Robin McKinley   3+/5
76.    Drakar i Globen - Martin Olczak  (barn, högläsning)  3+/5
75.    The Possession of Mr. Cave - Matt Haig    2/5      -månadsbesvikelse-
74.    Incubation - Laura DiSilverio   3/5
73.    Grave Secret - Charlaine Harris  3+/5
72.    An Ice Cold Grave - Charlaine Harris   3+/5
71.    Grave Surprise - Charlaine Harris   3/5
70.    Grave Sight -Charlaine Harris   3+/5
69.    A Secret Rage - Charlaine Harris   3+/5

Konst:
Kiasma, Helsingfors. Två mycket spännande utställningar av Grayson Perry och Mellors & Nissinen gav mig en del att fundera på och annat att skratta över.

Film: 
What Maise Knew, svt. Bra, välspelad film om Maise vars föräldrar kanske älskar henne, men som är urusla föräldrar och oftare ser till att ta poäng i vårdnadstvisten än ta hand om henne.
Easy A, tv 3. Om high schooltjej som låtsas förlora oskulden och blir stämplad som slampa och sedan spelar ut det till det yttersta. Småtrevlig och förutsägbar.
The Stepford Wives, sjuan. Om drömkvinnan??? Bra, men blir ganska bedrövad när jag ser den.

Tv: 
Our Girl, säsong 2, svt. Blev fruktansvärt förvirrad först för jag letade efter Molly från förra säsongen, men det tog inte lång tid innan jag fastnade för Georgie och den hemska verkligheten i Kenyas flyktingläger.
Last Week Tonight with John Oliver, Hbo. Gillar!
The Handmaid's Tale, säsong 1, svt. Så fruktansvärd bra serie! Nu väntar jag bara på att de sista avsnitten av andra säsongen blir klara på Hbo så blir det lite bingewatching :D
Patrick Melrose, Hbo. Hade jag inte fått den rekommenderad till mig av en god vän hade jag inte sett klart första avsnittet. Nu såg jag alla fem och tyckte den var... okej. Benedict Cumberbatch i huvudrollen var dock strålande. Handlar om drogande Patrick och hur hans liv blev som det blev. En eländig barndom, minst sagt.
Barnmorskan i East End, säsong 6, svt. Blir tårögd varje avsnitt och gillar det. Ny hemsk övernunna på Nonnatus, men de andra håller stilen. Känns som att flera av sköterskorna är på väg att skrivas ut :(
Krig och fred, svt. Gillar serien, fullt med intriger! Blir inte sugen på att läsa boken dock, det här räcker gott.
Poldark, säsong 3, svt. Äntligen tillbaka. Tyckte mycket om Morwennas storyline i böckerna så det var kul att se henne introduceras i första avsnittet.
Victoria, säsong 2, kanal 7. Trodde att det var en miniserie när jag såg den så blev glatt överraskad när jag upptäckte en ny säsong i tablån. Första barnet är fött, men Victoria har inga som helst planer på att släppa ifrån sig det minsta av makten till Prins Albert.
Relaterad bild
Min favorit av Grayson Perry.

2 kommentarer:

  1. Kul med månadssummeringar :)
    Här är min: http://hce.blo.gg/2018/june/manadssummering-juni-2018.html

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)